Groot Nieuws Radio
Luister nuWord nu vriend

Artikelen / Geloofsverdieping

Hoe Christelijke ademtrainer Jan Verduijn leerde op adem te komen bij de Schepper

24 april 2024

Ken je dat gevoel van zo'n diep verdriet dat zelfs bidden niet meer lukt? Wanneer de woorden op zijn en de stilte overweldigend wordt? Dit was de realiteit voor Jan Verduijn. Maar juist dat moment was voor Jan het begin van een ontdekkingstocht naar de kracht van adem en de diepgaande betekenis ervan in de Bijbel. Het was alsof hij thuiskwam bij God. In Brandstof deelt hij zijn verhaal.

Veel verdriet

Toen zijn vrouw, Merel, overleed aan borstkanker maakte Jan een onbeschrijfelijk groot verdriet mee. Het verdriet resulteerde in heftige jaren vol spanning. In zijn zoektocht naar God in dit alles kwam hij op het spoor van meditatie en ademhaling. Het versterkte zijn gebedsleven en blies het nieuw leven in, letterlijk. Nu helpt Jan anderen om tot rust te komen. Dat doet hij in Utrecht bij zijn pioniersplek Op Adem.

Spiritualiteit in het christendom

Op Adem is een christelijke, spirituele community. Bij het begrip spiritualiteit kunnen onze christelijke alarmbellen gaan rinkelen. Volgens Jan is dat helemaal niet nodig: "Spiritueel is eigenlijk een synoniem voor dingen van de geest. Ik betrek dat op het christelijke geloof, omdat ik zelf christen ben."

"De christelijke spiritualiteit spreekt eigenlijk over de zaken van de Heilige Geest", legt Jan uit. "Ik begrijp dat het woord wat breder is, zodat mensen het ook met andere religies zouden kunnen invullen. Maar hetzelfde geldt voor gebed. Wij denken dan gelijk aan het christelijke gebed, maar in alle religies komt bidden voor. Veel mensen schrijven spiritualiteit niet aan het christendom toe, maar eigenlijk zijn we continu bezig met zaken van de geest."

Levensadem in de Bijbel

Jan ging op onderzoek in de Bijbel naar het onderwerp adem. Daar ontdekte hij veel moois: "Er is een hele lijn door de Bijbel heen. Het begint eigenlijk al met een beeld in Genesis 2, waar we zien dat God de eerste mens maakt en hem de levensadem inblies, waardoor de mens tot leven kwam. Daarin zie ik gelijk het mooie van hoe wij zijn gemaakt als mens. We zijn aards gemaakt en tegelijkertijd ook tot leven geblazen door een goddelijke adem."

God blaast niet alleen leven, maar ook bezieling in de mens. Dat leren we al in het eerste Bijbelboek. Maar ook in de rest van de Bijbel deed Jan mooie ontdekkingen: "In Spreuken staat ook dat op het moment dat we overlijden, ons lichaam weer teruggaat naar de aarde en dat onze adem teruggaat naar God. Dat is een heel mooi beeld van de verbondenheid van onze ademhaling met God."

Ruach

Naast de levensadem, ontdekte Jan een ander soort adem in de Bijbel: 'Ruach'. Dat woord betekent geest, adem en wind. Toen Jan de Bijbel verder las, zag hij dat dit begrip op heel veel plekken terugkomt. Van een profetie uit Ezechiël, tot aan de uitstorting van de Heilige Geest

We lezen er vaak overheen, maar het Evangelie van Johannes beschrijft hoe Jezus over zijn discipelen heen blaast wanneer hij ze uitzendt met de Heilige Geest: "Daar is weer de ademhaling van God die het nieuwe leven uitblaast."

Hoe Jan deze kennis in de praktijk brengt, wat het hem oplevert en hoe het 'Jezus-gebed' Jan weer bij God bracht, hoor je in de rest van het gesprek. Je kunt het hieronder terugluisteren!

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.