Nu op Groot Nieuws Radio

12:00 - 14:00 Sandwich - Nando Kok

Nu speelt

Opwekking Band 796 De Leeuw En Het Lam (Radio-Edit)
Luister

Zojuist op Groot Nieuws Radio

10:00 - 12:00 Bij Jorieke - Jorieke Fredrikze

Nu speelt

Opwekking Band 796 De Leeuw En Het Lam (Radio-Edit)
Luister

Straks op Groot Nieuws Radio

14:00 - 16:00 Backstage - Hans van Vuuren

Nu speelt

Opwekking Band 796 De Leeuw En Het Lam (Radio-Edit)
Luister

Gezond eten in 2018? Geen grote doelen, maar kleine stappen!

sla_pexelsdonderdag 04 januari 2018 08:55

Deze week behandelen we in De Nieuwe Morgen allerlei goede voornemens. Eentje die vaak genoemd wordt, is gezonder eten en afvallen. Anniek Sturm van voedingsadviesbureau Voedzaam raadt aan om geen grote doelen te stellen, maar kleine stappen te nemen. "Staat er 's middags een drop-pot op je werk waar je steeds langsloopt, zoek daar dan een alternatief voor. Neem iets mee voor tussendoor, bijvoorbeeld een bakje nootjes of fruit."

Nog een advies van Anniek Sturm is om in het nieuwe jaar standaard iets van sla of rauwkost bij je maaltijd te nemen. "In kleine stappen, dat is belangrijk." Dat veel goede voornemens al snel sneuvelen, komt volgens Sturm dat voornemens niet concreet gemaakt worden, of dat er te moeilijke of te grote doelen gesteld worden.

Leefstijl

"Mensen weten niet zo goed welke alternatieven er zijn, wat ze moeten kiezen als gezondere keuze", stelt Anniek Sturm. "Als je dat gaat ontdekken, wordt het makkelijk om het te gaan doen. Het is ook belangrijk dat je het niet ziet als een tijdelijk dieet om een gewichtsdoel te behalen, maar dat je je leefstijl gaat aanpassen. Als je graag gezonder wilt worden, ga dan kijken welke ongezonde producten in je voedingspatroon kunt veranderen naar gezondere producten."

Puur & onbewerkt

Er zijn veel meningen over wat gezond eten nu precies is. Anniek Sturm: "In alle onderzoeken blijkt, daar komen ze eigenlijk voor het grootste deel in overeen, dat eten zo veel mogelijk puur en onbewerkt moet zijn, veel plantaardig en weinig dierlijk. Dat zijn de grootste gemene delers van alle diëten. Dus geen geknutseld voedsel, maar zoveel mogelijk puur, zoals het groeit en bloeit."

Koolhydraten

Over koolhydraten is veel gesproken in 2017, dat je die maar vooral moet vermijden. "Van mij hoef je geen koolhydraten te vermijden", zegt Sturm. "Als je maar de juiste koolhydraten neemt en in de juiste verhoudingen. Zorg bij het opscheppen van je bord dat de helft van je bord bedekt is met groente, rauwkost of sla, een kwart met koolhydraten, zoals aardappels, pasta of rust. En een kwart mag eiwitten bevatten, zoals vlees, vis en vleesvervangers."

Het gesprek kun je hier terugluisteren.

Beeld: Pexels

« Terug

Archief > 2018

juni

mei

april

maart

februari

januari