Groot Nieuws Radio
Luister nuWord nu vriend

Artikelen / Genade

Genade raakt Arie de Rover diep

19 februari 2018

Het is een boek dat hij eigenlijk niet wilde schrijven en toch kwam het er: Leven na de genadeklap van Arie de Rover. Het thema genade heeft hem diep getroffen en nog wekelijks krijgt hij reacties op het boek. Maandagochtend was Arie de Rover te gast in Bij Jorieke. Als spreker maakt hij regelmatig mee dat mensen onthutst en ontroerd reageren als ze zich beseffen wat genade is.

Wat is genade? "Genade in theorie bestaat niet. Het is de meest bizarre vorm van liefde. Probeer het maar eens uit bij elkaar uit als stel: ‘Schat, houd je nog van me? In theorie wel.’ Iedereen voelt aan dat dat buitengewoon raar zou zijn, verdrietig zelfs."

God is genade

De Rover ziet veel christenen die genade zien als iets voor later. Zodat ze niet naar de hel hoeven. "Heel veel christenen lopen met een moralistisch Godsbeeld rond, maar evangelie betekent goed nieuws. God is genade. In de praktijk wordt het zo weinig beleefd, waardoor de term hol wordt. Ik vergelijk het wel eens met een verzekeringspolis. Het is wachten tot het moment dat je het nodig hebt. Ik heb er geen oordeel over in termen van goed en fout, maar ik word er wel verdrietig van. Als geloof niet verder gaat dan ‘voor straks’, dan mis je de vrijheid van het leven. De essentie van wat genade met je doet is dat je je zekerheid niet meer haalt uit je omstandigheden, maar in de intimiteit met God."

Geraakt door genade

Zelf heeft De Rover dit ook ervaren. Voor zijn genadeklap was hij al wel zeer actief in de kerk en opgegroeid met geloof. "Ik had een fantastisch leven, trouwde, maakte carrière. Voor de natuurlijke maatstaven had ik een geweldig leven. Totdat ik in een crisis terecht kwam: er brak een familieruzie uit. Mijn familie zat in dezelfde kerk en zo werd het ook daar een issue. Alles wat liefde leek, bleek in een klap weggevaagd te kunnen worden. Wat doet een kind van God als je onrecht meemaakt? Met die vraag ben ik de evangeliën doorgegaan. Alles wat ik daar las kwam niet overeen met hoe het in mijn familie ging, de kerk en in mijn eigen hart. Dat bracht bij mij in een zware identiteitscrisis. Alles waar ik in geloofde zakte door het ijs. Het was benauwend, het hele conflict hield me gevangen. Wat in de Bijbel staat leek niet haalbaar. Het bleek allemaal theorie te zijn."

Veranderen

"Midden in die crisis las ik een interview met Tim Keller in het Nederlands Dagblad. Er stond één zin in die me trof als de bliksem: ‘Het evangelie kan een mens diepgaand veranderen.’ Toevallig moest ik daarna naar New York. Die zondag ben ik bij Tim Keller in de dienst geweest. Het was een preek zoals ik het evangelie nog nooit gehoord heb. Het leven en evangelie werd op identiteitsniveau uitgelegd, tot dan toe had ik erover gehoord op gedragsniveau. Het raakte me zo dat ik de rest van de zondag als een zombie door Manhattan heb gelopen. Ik kreeg zelfs niks mee van de beroemde marathon die er gelopen werd."

Van gedrag naar identiteit

"We zoeken zekerheden in andere zaken dan God, zoals je werk, familie, maar ook religie. God is de enige bron van betekenis en zekerheid. Heel veel kerken zaaien nog schuld en schaamte, dat is de reden waarom mensen niet open durven te zijn. Als je mensen laat zien hoe vrij ze kunnen zijn, dan speelt schuld en schaamte niet meer. Ik voelde zelf nog wel die kettingen. Ik kan toch niet stoppen met mijn werk? Ik kan toch niet zomaar uit de kerk stappen of mijn familie verlaten? Ik zou zo graag die genade, waar Keller het over had, ervaren."

"Met deze worsteling kwam ik thuis. Ik had iets meegemaakt, maar mijn vrouw Joke niet. Ik ging regelmatig terug naar New York voor mijn werk en de diensten. Er ging een wereld voor me open. Maar ik kwam nog niet tot verandering. Wat me vooral aan het hart ging waren mijn kinderen. Ik had een internationale baan, maar kreeg steeds meer moeite met mijn koffers pakken. Ik werd een emotioneel afwezige vader. Mijn smeekbeden naar boven werden steeds krachtiger. Ik ben de kostwinnaar en heb een geweldige carrière, ik kan toch niet stoppen?"

Uiteindelijk hakt De Rover de knoop door na het horen van het nieuws dat er een vijfde kind op komst is. Gesterkt door Hebreeën 13 vers 5 en 6 en de steun van zijn vrouw Joke, stopt hij met zijn carrière en gaat volledig leven en werken voor God.

Crisis

Heeft iedereen een crisis nodig?"Als mensen het verlangen hebben om genade te ervaren dan denk ik dat daar een crisis voor nodig is. Je moet ergens failliet in worden. Maar je ego moet niets van genade hebben. Je ego is zo onbarmhartig sterk. Dit is de zonde, de enige zonde. Zonde is niet verkeerde dingen doen, zonde is dat je je diepste betekenis niet bij God vandaan haalt, maar uit wat je zelf doet. Genade is: ik doe niks meer zelf, U doet alles door mij. Het kost je je aanzien, je status. Dat wil bijna niemand, totdat je het al lerend gaat doen."

Hoe kun je je eigen ego herkennen? "Misschien is angst wel een mooie meter daarvoor. Als ik dit kwijt zou raken, hoeveel angst zou me dat opleveren? Wat gebeurt er dan met mij? Het kunnen dierbare relaties zijn, je status, je werk. Als je dat heel erg raakt, dan heb je grote kans dat het een ego ding is en je afgod is. Als je wil leven door genade, zal Hij daar ook voor zorgen. Je ontdekt waar je nog aan vastzit. Geeft God de crisis? Hij gebruikt hem op zijn minst."

Eigen kracht

Kun je ook de diepe genade ervaren door tikjes? "Ja, ik zeg regelmatig dat ik nog wel eens spijt heb van de titel van het boek Leven na de genadeklap. Ik denk dat het allerlei levenservaringen kunnen zijn. Je gaat van ervaring naar ervaring. Het kan steeds dieper, rijker en voller. Ik vraag me nog regelmatig af, doe ik het op eigen kracht of laat ik het over aan God?"

Het gesprek met Arie de Rover kun je hier terugluisteren.

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.