Groot Nieuws Radio
Luister nuWord nu vriend

Artikelen / Geloofsverdieping

"Vasten hoort bij je omgang met God"

2 maart 2020

Moet je als christen vasten? In de veertigdagentijd voor Pasen is dat een vraag die veel christenen bezighoudt. Roelof Ham, theoloog en baptistenvoorganger in Delfzijl, vertelde maandag in Brandstof waarom het goed is wél te vasten. "Vasten is een normaal onderdeel van de omgang met de Heer."

Normaal onderdeel

Op verschillende plekken in de Bijbel leest Roelof Ham over het vasten. "Als je kijkt naar het Nieuwe Testament, dan lees je in Matteüs 4 dat Jezus zelf veertig dagen vast voordat Hij aan zijn bediening begint. En als Jezus de bergrede uitspreekt, dan heeft Hij het over het dagelijkse religieuze leven, de omgang met God. Dan spreekt Hij over het geven van aalmoezen, hoe je moet bidden. En in dat verband spreekt Hij ook over vasten. Kennelijk is vasten een heel normaal onderdeel van je omgang met de Heer."

"Dat zie je ook in Handelingen 13 terug. Als de vraag is of Paulus en Barnabas moeten worden uitgezonden, dan zijn ze aan het bidden en vasten. En dan komt de Geest en zegt dat ze Paulus en Barnabas moeten uitzenden. Even verderop lees je dat ze rondreizen en dat overal waar ze komen nieuwe gemeentes worden gesticht. Daar stellen ze oudsten aan. En ook dat proces gaat gepaard met bidden en vasten."

Uitstrekken naar God

De veertigdagentijd is ooit bedacht om je voor te bereiden op Goede Vrijdag en het Paasfeest. "Dat is de oorsprong, om de lijdensweg die Jezus heeft ondergaan, om die heel bewust mee te gaan en bij je binnen te laten komen", vertelt Roelof Ham. "Voor mij persoonlijk vind ik het erg verrijkend. Door jezelf iets van het aardse te ontzeggen, of dat nou eten, vlees of alcohol is, en dat je je heel bewust uitstrekt. Dat doe je met een reden, je doet dat om je God wil zoeken en bewust met het lijdensverhaal bezig wil zijn."

"De essentie van vasten is dat je je bepaalde dingen ontzegt om je te richten op God en de dingen van Hem. Wat mij betreft is dat tweede element belangrijker dan het eerste. De Bijbel zegt heel vaak dat God wordt gehoord in de stilte, in de bezinning, in de rust. Ik heb het idee, als ik om mij heen kijk, maar ook naar mijn eigen leven, dat wij ons leven zo volbouwen met van alles en nog wat, dat we Gods stem soms niet meer verstaan."

Het hele gesprek met Roelof Ham over het vasten kun je hier terugluisteren.

Beeld: Unsplash

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.