Nu op Groot Nieuws Radio

06:00 - 09:00 De Nieuwe Morgen (ma-do) - Annemarie Biljard

Nu speelt

Steven Curtis Chapman Beauty Will Rise
Luister

Zojuist op Groot Nieuws Radio

05:25 - 06:00 De Bijbel Door - Cor Weeda & Ieke Andree

Nu speelt

Steven Curtis Chapman Beauty Will Rise
Luister

Straks op Groot Nieuws Radio

09:00 - 10:00 Blessings - Tim Hendriks

Nu speelt

Steven Curtis Chapman Beauty Will Rise
Luister

"Pauze heb je nodig om brein rust te geven"

aaatwork_unsplwoensdag 14 november 2018 07:55

Stress is TNO beroepsziekte nummer één, volgens TNO. De PvdA wil daarom in de wet vastleggen dat werknemers het recht hebben om onbereikbaar te zijn. En het is ook nog eens de Week van de Werkstress. Hoe voorkom je dat je futloos thuis komt na een dag werken? "Die pauze heb je echt nodig om je brein even de rust te geven", vertelt coach Vanessa Wijnberger bij Groot Nieuws Radio.

Signalen

Het aantal werknemers dat zich een paar keer per maand vermoeid voelt door werk, neem toe, blijkt ook uit het onderzoek van TNO. Een op de zes mensen heeft burn-outklachten. Die mensen komen onder meer terecht in de praktijk van Vanessa Wijnberger. "We hebben allemaal wel eens dagen dat je denkt: ik voel me vandaag wel echt moe. Een keertje is niet erg, maar komt het veel vaker voor? Ga dan echt nadenken: wat gebeurt hier nou, wat zijn de signalen dat ik zo futloos ben?"

Gevaar voor het brein

"De maatschappij is in rap tempo veranderd", vertelt Vanessa. "Het altijd bereikbaar zijn, het werken in kantoortuinen met veel prikkels en veel schakelen. Eigenlijk kan ons brein dat niet verwerken, die is daar helemaal niet op ingesteld. Ons emotiesysteem wordt veel te vaak aan gevaar blootgesteld. Ieder telefoontje, een bliepje van je WhatsApp of een mailtje dat binnenkomt, betekent dat ons brein alert werd. Dat gebeurt vaak op een dag, als we er eerlijk naar kijken. Is dat langere tijd zo en is er veel andere druk op je werk, dan kun je je flink futloos aan het eind van de dag voelen."

Pauze

Neem pauze en beweeg genoeg. Dat zijn de twee belangrijkste tips van Vanessa Wijnberger. Ze ziet dat pauzes vaak worden overgeslagen. "Negen van de tien keer is het: nee, ik ga maar door, want die tijd heb ik nodig. Maar die pauze heb je echt nodig om je brein even de rust te geven. En dan het liefst niet alleen die ene pauze, maar ook gedurende de dag. Neem af en toe afstand van je werk dat je aan het doen bent, dan geef je je hersenen de ruimte om tot rust te komen. Dat heeft uiteindelijk invloed op slaap. We jakkeren vaak maar door."

Fietsen

Als het gaat om bewegen doelt Vanessa Wijnberger niet meteen op intensief sporten. "Maar zorg wel voor genoeg beweging. Je kan in je pauze gaan wandelen of ga op je fiets naar je werk als dat kan. En anders in de weekenden: ga lekker met je gezin naar buiten. Kom los van je werk en het veel binnen zitten. Die afwisseling is belangrijk om een stukje ontspanning te krijgen."

Het gesprek met Vanessa Wijnberger kun je hier terugluisteren.

Beeld: Unsplash

« Terug

Archief > 2018

december

november

oktober

september

augustus

juli

juni

mei

april

maart

februari

januari