Groot Nieuws Radio
Luister nuWord nu vriend

Artikelen / Leven

Het buitengewone leven van influencer Tessa van Olst: 'God is geen snelle oplossing'

29 september 2020

Influencers bestaan tegenwoordig in allerlei soorten en maten. Het zijn mensen die op platforms als Instragram en YouTube een grote groep volgers hebben verzameld, en zo behoorlijk wat invloed hebben. Er bevinden zich ook steeds meer christenen onder deze groep, zoals Tessa van Olst. Ze is naast christen ook gezondheidswetenschapper en stimuleert mensen een buitengewoon leven met God te leiden. Over die missie, maar ook haar eigen buitengewone leven, vertelde ze maandag in Brandstof. "Ik praatte als kind al met Jezus voordat ik wist dat hij mijn Verlosser was."

Een buitengewoon leven met God is volgens Tessa God ervaren in het gewone leven, dat pittig en zwaar kan zijn, of juist makkelijk. "Ik wil mensen meenemen naar het hart van God. Want dan zie je buitengewone dingen in je leven gebeuren. Niet dat je ineens allemaal dingen moet doen, maar dat je je identiteit daaruit haalt. Daar gaat rust vanuit, in tegenstelling tot de prestatiedruk die de maatschappij brengt."

Dit klinkt allemaal mooi en makkelijk, maar Tessa is de laatste die zal zeggen dat dit vanzelf gaat. Zelf maakte ze een lang, bijzonder en zeker niet altijd makkelijk proces door met God. "Ik ben niet gelovig opgevoed maar praat al vanaf heel jonge leeftijd met Jezus. Ik wist niet veel van Hem, maar wel dat Hij God was. Op mijn vijftiende liep ik langs water met vrienden, toen Gods stem letterlijk tegen me zei: Spring in het water, en ik zal je dopen met de Heilige Geest en vuur. Ik had daar nog nooit van gehoord, maar dacht: als dit God is, dan spring ik."

Vanaf dat moment was het geen rozengeur en maneschijn. Integendeel. "Op mijn zeventiende wilde ik een eind aan mijn leven maken. Ik had om verschillende redenen een sterk minderwaardigheidscomplex opgebouwd. Daarnaast was ik heel gevoelig en vond ik de wereld ontzettend heftig. Ik wilde naar Huis. Letterlijk: naar God. Maar Hij greep in. Opnieuw hoorde ik Gods stem, die zei: deze worsteling gaat binnenkort gebeuren, maar onthoud dan dat Ik erbij ben." Dat bleek een heftige depressie te zijn die in totaal elf jaar geduurd heeft.

"Dat is heel dubbel. Het is een mooi verhaal, maar veel mensen zitten er nog middenin. Wat hebben die daar aan? Een belangrijke les voor mij van die lange periode depressie was: God is geen snelle oplossing van je problemen. We zijn door de zonde losgerukt van het hart van God. Daar terug te komen zorgt voor transformatie, maar juist dat is zo moeilijk. Als je een hart hebt dat God zoekt, kom je uiteindelijk wel altijd bij Hem uit."

Naast haar levensverhaal besprak Eunice Nahuis met Tessa haar werk, geloof en wetenschap, en hoe Tessa haar missie vormgeeft als 'influencer'.

Luister hier het hele gesprek met Tessa van Olst terug:

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.