Groot Nieuws Radio
Luister nuWord nu vriend

Artikelen / Opvoeding

Vaste gewoontes belangrijk in geloofsopvoeding

16 januari 2018

Als ouders hoop je dat kinderen God beter leren kennen, maar hoe kun je ze daarin zo goed mogelijk helpen? Bij Jorieke stond dinsdag in het teken van geloofsopvoeding. Wietske Noordzij, een van de schrijvers van het boek 'God leren kennen', stelt dat vaste gewoontes en vaste patronen heel belangrijk zijn voor kinderen, ook in de geloofsopvoeding.

"Als je elke dag een kopje thee bij het ontbijt drinkt, dat soort gewoontes, dan denk je daar niet meer over na. Dat is met Bijbellezen en bidden ook. Niet dat het een gewoonte moet zijn waar je niet bij nadenkt, maar wel dat je het elke dag doet, dan wordt het makkelijker. Vooral voor kinderen geldt dat", vertelt Wietske Noordzij in Bij Jorieke.

Gewoontedieren

"In deze tijd is het wel lastig. We hebben het allemaal druk. Dus zelf je tijd vullen met God is voor veel mensen al moeilijk en lastig. In gedachten word je al bezig gehouden met alle praktische dingen, je werk, je gezin. Aan tafel zitten, lezen en bidden, sluipt er wel eens in dan", aldus Wietske. Het is belangrijk om dat patroon wel vast te houden. "We zijn gewoontedieren. Dingen die in ons syteem zitten, hou je veel makkelijker vol."

Hem kennen

Wietske Noordzij schreef samen met Erik Smit en Willemijn de Weerd het gezinsdagboek 'God beter leren kennen'. Ze werden daarbij geraakt door een stuk uit het hogepriesterlijk gebed, waarin Jezus zegt: 'Het eeuwige leven, dat is dat zij U kennen, de enige ware God, en Hem die U gezonden hebt, Jezus Christus'.

Wietske: "Je merkt dat er veel mensen zijn die veel weten van de Bijbel, ze hebben veel kennis. Maar op het moment dat je niet goed weet wat Zijn karakter is, dan ben je niet gemotiveerd om iets met die kennis te doen of naar Zijn geboden te luisteren. Als je beter weet wie God is, hoe Hij is, wat Zijn plannen zijn, dan gaat het Bijbellezen ook veel makkelijker. Dan ben je veel meer benieuwd wat er staat, je bent meer geneigd om er iets mee te doen in je leven."

Het hele gesprek kun je hier terugluisteren. Het boek 'God beter leren kennen' kun je bestellen op Kameel.nl. Door te bestellen via deze link, steun je ook het werk van Groot Nieuws Radio.

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.