Groot Nieuws Radio
Luister nuWord nu vriend

Artikelen / On the Move

Jafeth is al 15 jaar Compassion ambassadeur: 'Mag het je hart nog raken?'

12 september 2022

Het is je vast niet ontgaan: deze week komen we in actie voor kinderen in extreme armoede. Dat doen we niet alleen in onze bus die het land doorrijdt. Ook in onze studio ontvangen we verschillende gasten die over dit thema delen. Jafeth Bekx is de eerste! Hij kan uit eigen ervaring vertellen hoe schrijnend armoede is, maar ook over de hoop die op de donkerste plekken is. Als ambassadeur van Compassion maakte hij veel reizen waar hij de impact van armoede onder ogen zag. Hij deelt erover in On the Move bij Eunice.

"Armoede is niet ten diepste dat je geen eten of drinken hebt, maar dat je gelooft dat je niets waard bent." Dat is een van de inzichten die Jafeth opdeed tijdens zijn reizen. Zijn band InSalvation is al vijftien jaar ambassadeur van Compassion. Bij de eerste tour wilde de band al samenwerken met een organisatie. Dat werd Compassion: "Ik deed de oproep voor sponsors, maar ik had armoede alleen nog maar op tv gezien. Het raakte wel mijn hart, maar het was niet mijn persoonlijke verhaal. Tijdens die eerste tour werden zo'n vijftig kinderen gesponsord. Maar God had blijkbaar een nog groter plan."

Inmiddels is Jafeth al vijftien keer met Copmpassion op reis geweest: “Ik weet het verschil tussen iets op een schermpje zien en iets zelf meemaken. Op elke reis was er wel iets wat mijn hart raakt. Dat mag ik vervolgens vanaf het podium doorgeven aan duizenden mensen."

Wie is nu écht arm?

Een van die reizen was naar Haïti, vlak na de aardbeving. Jafeth verwachtte daar terneergeslagen mensen te ontmoeten, maar hij zag het tegenovergestelde: "We kwamen aan bij de kerk en er stonden zo’n tweehonderd kinderen in hun mooiste kleding te springen. Bij de volwassenen was het feest nog groter! Het was het tegenovergestelde van wat ik had verwacht. Er werd gedanst en gefeest. Je kon er niet omheen; er was zo’n aanwezigheid van God."

Na afloop vroeg Jafeth aan de voorganger waarom de mensen zo blij waren. Wat hij vertelde, vergeet Jafeth nooit meer: "De duivel gebruikt twee tactieken om mensen bij God vandaan te houden. De eerste is armoede en ellende, zoals hier. Als ik ’s ochtends opsta, heb ik twee keuzes: kies ik voor de ellende of kies ik voor Jezus. Elke dag opnieuw kies ik voor Jezus. En dan voorziet God op wonderbaarlijke wijze voor mij en mijn gezin."

De tweede tactiek gebruikt de duivel is in het westen: " De vraag blijft dan niet of God voorziet, je kunt de conclusie trekken dat je God niet meer nodig hebt. Wie leeft er nu in armoede? Die man leeft misschien in armoede, maar hij leeft elke dag in de afhankelijkheid van God. Wie is er dan arm?"

Armoede als verrijking

De reizen maakten veel indruk op Jafeth: "Armoede heeft mijn leven zo verrijkt, omdat het een spiegel heeft voorgehouden voor de armoede in mijn leven. Ik zag mensen die in armoede leven en zo vol zijn van God. Dat triggerde iets in mij; zij hebben iets ontdekt wat ik nog niet ontdekt heb. Als je veel met je eigen leven bezig bent, vergeet je wat er in de rest van de wereld gaande is.  Maar als je, ondanks dat je misschien zelf in een heftige periode zit, ervoor kiest om je naar een ander uit te strekken, dan kan dat ook zegenend zijn voor jouw leven."

Compassie

Uitstrekken naar de ander, dat is precies wat Compassion doet. De naam heeft twee betekenissen, vertelt Jafeth: "Compassie hebben en door compassie in beweging worden gebracht. Dat is compassie in de Bijbel: dat het je niet alleen raakt, maar dat het je ook in beweging zet en dat je in actie komt. Het is wat je Jezus ook ziet doen: hij zag de hongerigen het raakte hem en hij gaf hen te eten. Ik denk dat ook wij daartoe geroepen zijn: dat het ons hart mag raken en daardoor ook ons hart in beweging zetten."

Luister hier het hele gesprek terug:

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.