Groot Nieuws Radio
Luister nuWord nu vriend

Artikelen / On the Move

"Jij bent mijn handen en voeten hier op aarde."

15 september 2022

Recht doen, omzien naar de ander, delen van wat je hebt: het zijn allemaal christelijke waarden. Toch zijn we soms veel naar binnen gericht. Het koninkrijk van God is veel breder dan dat, zo vinden ook ds. Ron van der Spoel en Tiemen Westerduin. Zij waren te gast bij On The Move met Annemarie om te praten over het boek ‘Een gat in ons evangelie’. Een mooi, eerlijk en radicaal gesprek over hun eigen reis door dit thema aan de hand van de Bijbel.

Ron van der Spoel: “Als je met je gemeente bezig bent als predikant ben je vooral bezig met hoe kunnen we met elkaar God volgen en gemeente zijn. Dat is behoorlijk naar binnen gericht. Ik ontdekte door het boek het Gat in ons evangelie dat er nog een hele wereld buiten is die toch een beetje ver van mijn bed was. Daardoor sprak ik er ook weinig over in de gemeente. Nadat ik dat wel ben gaan doen, is het veel mooier geworden. Je bent onderdeel van Gods wereldwijde beweging.”

Ook Tiemen ontdekte dat hij geroepen was om verder te kijken dan hemzelf. Op dat moment werkte hij bij de HGJB en was hij veel bezig met jongeren. “Dat was prachtig werk, maar er miste wel iets. We zijn de wereld in gestuurd om goed te doen. Het goede nieuws is ook het uitdelen op de plekken van de aarde waar het keihard nodig is.”

Roeping van God

Ron van der Spoel: “De kern van het evangelie is met twee woorden spreken. Als je ook maar iets van Jezus hebt begrepen, kun je niet meer op je stoel blijven zitten. Dat deed Jezus namelijk ook niet! Als je daar echt door geraakt bent, begint er een stroom van levend water stromen. Al in het nieuwe testament zie je strijd tussen geloof en werken, maar die horen onlosmakelijk bij elkaar.”

Tiemen ervaart een duidelijke roeping van God om zich in te zetten voor mensen in armoede: “Ik ben toen naar Compassion gegaan en heb veel reizen gemaakt. In het begin heb ik gewoon heel veel gehuild. Het overspoelde me. Ik had een leven van comfort, overvloed en planning en zag ineens dat er ook mensen zijn zoals ik die elke dag aan het strijden zijn om te overleven. Ik wist niet waar ik moest beginnen. Mijn hart is een beetje opengescheurd door de rauwheid van het leven. En toch heeft God daar hoop geplant door Zijn woord en wie Hij is. En toen ontdekte ik ook hoeveel er staat geschreven over strijd tegen armoede en onrecht.”

Betrokken

Tiemen: “God wil mij inschakelen bij Zijn werk, hoe gewoon ik ook ben. Ik ben geen toeschouwer van anderen die het doen, maar God maakt mij onderdeel van Zijn ongewone werk. Hij nodigt me uit om in Zijn leven te stappen, om te doen wat Hij doet.” Dat gaat veel verder dan alleen een goed huis hebben. En daarvoor moet je open staan om geraakt te worden. “Als je God vraagt: Heer, wat moet ik doen om geraakt te raken? Dan weet ik zeker dat God die vraag wil beantwoorden.”

Het radicale hart van God

In het gesprek gaat het ook over de praktijk, die vaak weerbarstig is. Jezus roept om in actie te komen, is daarin radicaal. “Hij vraagt het ultieme vertrouwen. Je moet uit je eigen vertrouwde leven stappen.”, vertelt Tiemen.

Ron: “God ziet zijn kinderen. En hij ziet ze doodgaan van de honger. Zo zijn ze niet bedoelt. God zegt tegen ons: ‘help mijn kind! Want jij bent wel op aarde. Jij bent mijn handen en voeten.’ Dat is het radicale hart van God.” En zelfs dan gaat niet alles vanzelf, herkent ook Ron: “Het is een leerproces. Het is niet dat nu ineens alles gebeurt. Maar het begint in het kleine, in je eigen gemeente. Staan de deuren van de kerk open? En dan gaat het stapje voor stapje verder.”

Impact

Tiemen: “Armoede heeft een stem, zegt dat je het niet waard bent. En Jezus komt daarachteraan en wil het leven geven. Door het schrijven van een brief kun je iemand bemoedigen en zeggen: je bent het waard. Die woorden zijn essentieel.”

Luister het gesprek met Ron en Tiemen hier:

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.