Groot Nieuws Radio
Luister nuWord nu vriend

Artikelen / Bijbel

Tineke Wuister coacht leiders om vanuit Gods woord impact te maken

24 oktober 2022

In Bij Jorieke neemt Tineke Wuister je mee in de Bijbels gefundeerde principes van leiderschap. De Bijbel is dan wel geen managementboek, maar het kan je meer richtlijnen geven dan een kast vol managementboeken bij elkaar. Wat is gezond leiderschap? Waarom is dat zo belangrijk? En wat kun je daarover vanuit de Bijbel leren? Dat hoor je in het gesprek dat Tineke met Annemarie had.

Goed leiderschap is ontzettend vruchtbaar voor teams en mensen. Maar verkeerd leiderschap kan ook veel schade aanrichten. Tineke ziet beiden vaak gebeuren. Daarom besloot ze zich te verdiepen in het onderwerp: "Iedereen heeft met leiderschap te maken. Maar veel minder mensen noemen zich daadwerkelijk een leider. Ook als je een gezin leidt, ben je dat."

Iedereen is een leider

Ook wanneer je geen team, klas of gezin onder je hebt, ben je een leider. Tineke spreekt over persoonlijk leiderschap: "Dat is verantwoordelijkheid nemen over wat God jou gegeven heeft. Je gezin, werk en carrière. Maar ook je gedachten, lichaam en gezondheid. Daar mag je persoonlijk leiderschap in nemen."

Koninkrijk principes

Tineke coacht mensen naar 'Kingdom Impact Leiderschap': "Dat houdt in dat je leiding kan geven op een manier waarin je het hart, het karakter en de kracht van Koning Jezus kunt laten zien. Ik zie in de Bijbel zoveel verhalen zijn over leiders en ik zie dat daar zoveel principes in zitten. Ook Jezus zegt veel dingen over leiderschap. Je kunt dan beginnen bij de managementboeken uit je kast, maar je kunt ook beginnen bij de Bijbel."

Daarom ontwikkelde Tineke een programma dat leiders helpt vanuit Bijbelse principes. Ze neemt leiders mee in vier pijlers: rus, roeping, Gods stem verstaan en excellent leiderschap.

Een eenzame plek

Vaak hoort Tineke dat leiderschap een eenzame plek is. Je staat aan het roer en vraagt vaak aan mensen hoe het met ze gaat. Maar hoe gaat het eigenlijk met jou als leider? Het is daarom belangrijk om iemand te hebben met wie je daarover kunt praten. Ook een veilige plek - of een 'secret place' zoals Tineke dat noemt - is essentieel: "Dat is een plek waar je even niet in je rol bent, maar mag zijn wie je bent. Voor ons als christelijke leiders is dat allereerst de plek bij God. Bij Hem hoef je even niets te doen en kun je gewoon zijn."

Zelf begint Tineke haar dag altijd op naar haar veilige plek. Op de dagen dat ze niet zo lekker in haar vel zit of veel negatieve feedback krijgt, heeft ze het nodig om vaker die plek op te zoeken: "Ook als zeggen mensen iets over me, ik ben nog steeds Zijn geliefde kind."

Het voorbeeld van Jezus

Wanneer we als christenen aan iemand een voorbeeld kunnen nemen, dan is het Jezus wel. In de Bijbel lezen we hoe Hij zich als leider opstelde. Maar ook bij Hem zien we dat Hij bij God gewoon mag zijn. Het moment van Zijn doop, is de start van Zijn bediening. Op dat moment heeft Hij nog geen preek gehouden, geen discipel gemaakt en geen wonder gedaan. Voordat Hij start met de impact die Hij gaat maken, zegt over Hem: 'Dit is mijn geliefde Zoon, in Hem vind ik vreugde.'

Hierin ziet Tineke iets terug van die veilige plek waar ze zelf zo graag komt: "Ondanks dat Jezus nog geen prestatie heeft geleverd, mag Hij zijn als geliefde Zoon. Van daaruit gaat Hij zijn bediening starten. Elke keer voordat Jezus een belangrijke beslissing neemt, brengt Hij tijd door met God. Hij zoekt eerst zijn Vader op en dan neemt hij de beslissing."

Wanneer je zo'n plek kunt creëren, heb je als leider een veilige basis. Dat is een van de principes die Tineke in haar programma meegeeft. Over de andere principes hoor je meer in de rest van het gesprek:

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.