Groot Nieuws Radio
Luister nuWord nu vriend

Artikelen / Israël

Kun je als christen de Bijbelse najaarsfeesten meevieren?

8 oktober 2019

In Israël zijn de najaarsfeesten begonnen. Woensdag is het Jom Kipoer, ook wel de Grote Verzoendag genoemd, en volgende week begint het Loofhuttenfeest. Wat is de betekenis van deze Bijbelse feesten voor ons christenen? Wat zijn de diepere betekenissen en kunnen we ze meevieren?

Geen kerk zonder Israël

Bij Richard Vos, spreker en maker van een website over de Bijbelse feesten, begon de fascinatie toen hij betrokken was bij de oprichting van evangeliegemeente Reveil in Lelystad. "We realiseerden ons dat we als kerk verbonden zijn met Israël. De Messias is de koning van Israël, dan kan je geen kerk zijn zonder dat je iets met Israël doet", vertelt hij dinsdag in Bij Jorieke op Groot Nieuws Radio.

Gods feesttijden

Moet iedere christen studie doen naar de Bijbelse feesten? "Het studeren mag voor degene die dat leuk vinden. Maar eigenlijk wil ik zeggen: je moet het gewoon een keertje doen", vertelt Richard Vos. "Het is prachtig dat God in Leviticus 23 zegt: dit zijn mijn feesttijden. (...) Er is een Thora en daarin staan Gods feesttijden beschreven. En God zegt tegen Israël: jullie moeten op aarde die feesttijden uitroepen, het is een verplichting voor Israël."

"In Romeinen 9 komt Paulus op het onderwerp waar het eigenlijk om gaat. Voor Israël zijn de verbonden, het zoonschap, de beloften, de redding. (...) In eerste instantie is het voor hun, maar wij als heidenen mogen daarbij. Wij mogen Israël verleiden om achter de Messias aan te gaan. In Romeinen 12 en 16 zegt Paulus: als Israël nou blij is en feest viert, heidenen vier het mee!"

Het hele gesprek met Richard Vos kun je hier terugluisteren.

Jom Kipoer en Soekot

Jom Kipoer wordt gezien als de belangrijkste dag van het Joodse jaar. Op die dag wordt gevast en niet gewerkt. In de synagoge wordt een dienst gehouden met veel gebeden. De dienst wordt afgesloten met het blazen op de sjofar. Jom Kipoer valt dit jaar op woensdag 9 oktober.

Het Loofhuttenfeest (Soekot) is een oogstfeest, een herdenkingsfeest én een feest van de verwachting van de komst van Gods Rijk. Dit jaar wordt het Loofhuttenfeest gehouden van zondag 13 oktober tot zondag 20 oktober.

Beeld: Pixabay

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.