Groot Nieuws Radio
Luister nuWord nu vriend

Artikelen / Algemeen, Geloofsverdieping

Tom de Wal van Frontrunners: "Waar honger is, stort God Zijn Geest uit"

15 mei 2023

Tijdens De Dag van Vandaag op maandagmiddag was er bezoek in de studio. Van een gast waar heel veel óver, maar weinig mét wordt gesproken in veel media. Juist daarom wilde Laurens hem graag eens uitnodigen. De oprichter van Frontrunner Ministries Tom de Wal schoof aan in de studio om te praten over hun missie.

Voor een lange tijd volgt Laurens met grote interesse Frontrunners Ministries. Hun doel: een generatie van frontrunners oprichten die vol voor Gods koninkrijk gaat. Dat doen ze met conferenties, genezingsdiensten, gratis boeken, een bijbelschool en video via platforms als YouTube en TikTok. Regelmatig ziet Laurens filmpjes langskomen waarin bijzondere dingen: mensen komen uit hun rolstoel en doven zouden weer horen. Een deel van hem wordt daar heel enthousiast van. Aan de andere kant krijgt hij daar veel vragen bij. Ook zijn er verschillende geluiden van kritiek vanuit de media : "We richten onze aandacht op waar we mee bezig zijn. Het typeert een Frontrunner: een eigen visie, we zijn doelbewust."

Welvaart

Het idee om te beginnen kwazm nadat hij zelf tot geloof kwam: "Ik ben jarenlang jeugdleider geweest, ik werd ook steeds meer gevraagd om op andere plekken te spreken. Ik wilde een groter bereik hebben dan één kerk. Toen zijn wij de bediening Frontrunners gestart." Door gratis boeken vertellen ze onder andere het evangelie: "Ik kreeg een visioen om zoveel mogelijk gratis boeken uit te geven. Binnen 3 maanden waren we door de eerste 25 duizend boeken heen. Twee maanden later vertelde God mij dat ik alles vrij moest uit geven."

Tom wordt weleens 'welvaartsevangelist' genoemd. Daar moet hij om lachen: "Ik hou niet zo van karikaturen. Je schiet op een bepaald hokje en dan schiet je altijd raak. Ik gaf les op de bijbelschool en mij viel op dat iedere tekst over gebed ook over gebedsverhoring ging. Jakobus zegt dat je niet hebt omdat je verkeerd bidt. Het gaat niet om zelfverrijking, het gaat God om er voor Hem te zijn."

Gebedsgenezing

Het laatste boek van Tom, 'God geneest altijd', kan bij mensen die bijvoorbeeld al heel lang wachten op een wonder in het verkeerde keelgat schieten. "Het ligt eraan hoe je het benaderd. Iedere tekst in de Bijbel die gaat over genezing, wordt er ook daadwerkelijk genezen."

Stel dat het dan toch niet gebeurt: "Het woord van God geeft ons altijd sleutels om verder te komen. Er is maar één verhaal in het hele nieuwe testament waar de discipelen het niet lukt om te genezen. Toen kwam Jezus en hij genas die persoon wel. Het zegt dus niks over de wil van God. Zo zie ik het ook. Ik geloof niet in schuld, dat is nooit het antwoord. We kunnen groeien in geloof."

Laurens deelde ook nog over de onbeantwoorde gebedsgenezing van zijn tweelingzus en vertelde Tom hoe hij over lijden denkt. Het hele gesprek kan je hier terugluisteren.

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.