Groot Nieuws Radio
Luister nuWord nu vriend

Artikelen / Bijbel

Bert Noteboom over volledige toewijding aan God

30 januari 2024

Hoe kun je onverdeeld aan God toegewijd zijn? Dat bespreekt Jorieke met missionair voorganger Bert Noteboom. Ze bestuderen daarvoor de Sjema, oftewel de samenvatting van het geloof die Jezus geeft als Hem gevraagd wordt wat de kern van de wet en de profeten is.

Wat is de Sjema?

Wanneer Jezus een samenvatting van de wet geeft, grijpt hij daarvoor terug naar een eeuwenoude belijdenis: de Sjema. Het zijn de woorden die staan in Deuteronomium 6: Luister Israël, de HEER is onze God, de HEER is de enige.

Daar vloeit de oproep uit voort om God lief te hebben met heel je hart, ziel, verstand en kracht. Ook dat is een citaat uit het Oude Testament, namelijk uit Leviticus. Dit is de kernachtig basis van ons geloof.

De belangrijkste belijdenis

Voor Joden is de Sjema ontzettend belangrijk. Elke ochtend en avond beginnen ze hun gebed met deze belijdenis, vertelt Bert: "Het zit er helemaal in als basis en als startpunt. Wanneer een kind geboren wordt, zeggen ze het over het leven van het kind uit. Als iemand sterft, doen ze hetzelfde."

Misschien ken je het wel uit de verhalen over de Tweede Wereldoorlog: "Veel Joden gingen met het Sjema op hun lippen de gaskamers van Auschwitz binnen. Met de geloofsbelijdenis dat God de Enige is en dat ze met God verbonden zijn, bliezen ze hun laatste adem uit. Helemaal toegewijd aan God."

Is het wel voor ons?

Het Sjema begint met een oproep die gericht is aan Israël. Je kunt dan denken: dat is niet voor ons. In eerste instantie was dat ook niet het geval: "Israël heeft een hele hoge roeping, omdat ze met God verbonden zijn. Het is heel belangrijk dat ze bij de basis blijven en elk moment van de dag van daaruit leven."

Hoewel God in eerste instantie alleen met Israël dit verbond aanging, geldt de belijdenis nu ook voor ons: "Als we volgelingen van Jezus zijn, dan is er maar één absolute belijdenis en dat is identiek dezelfde als die van de joden: het Sjema."

God is genoeg

In de belijdenis zeggen we eigenlijk dat God de Enige voor ons is. Hij is alles wat we nodig hebben. In Genesis lezen we dat God zijn volk creëert. Vervolgens staat in Exodus hoe God zijn volk bevrijdt uit slavernij en opvoedt om te leven uit zijn hand: "Hij gaat mee. Hoe? Bij de berg belooft God om mee te gaan en dan komt de tabernakel. Maar daarvoor ging Hij al mee in een wolkkolom en vuurkolom.

Het is geweldig hoe God alleen genoeg was voor zijn volk: "In de brandende hitte van de woestijn geeft de wolk schaduw. In de nacht is de vuurkolom hun beveiliging. God gaat mee in Zijn zorg. Hij voorziet in alles en laat ons zien dat Hij alleen genoeg is en dat we op Hem mogen vertrouwen."

Hoe wij vanuit die belofte en met volle toewijding aan God kunnen leven, vertelt Bert in de rest van het gesprek. Luister de hele uitzending hieronder terug.

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.