Groot Nieuws Radio
Luister nuWord nu vriend

Artikelen / Kerk

Hans Maat over het avontuur van een leven met God: "Christenen moeten blijven reformeren"

17 juli 2023

‘Heer, wat wilt U dat ik ga doen?’ Het is een vraag die Hans Maat drijft in het leven. Vol passie zet de voormalig directeur van het Evangelische Werkverband zich in voor geestelijke vernieuwing. Hij spreekt erover in kerken, met christenen uit alle windstreken, maar ook in de kleinste ontmoetingen. Tijdens het boodschappen doen bijvoorbeeld. In Brandstof is Hans te gast om over deze bijzondere momenten te praten met Eunice.

In zijn eigen leven ervaart Hans op veel momenten iets van de kracht van Gods geest. Hij wil daarin ook anderen uitdagen en bemoedigen. Zo loopt hij rond in de Action met de gedachte: wie kan ik hier bemoedigen? Het bleek de caissière te zijn die hij met een woord van God verraste.

Dit kan alleen maar God zijn

“Het belangrijkste is dat mensen gekend worden”, vertelt Hans. “Vaak is dat met christenen ook zo. Bijvoorbeeld een luisteraar die al heel veel kerkdiensten heeft bijgewoond, maar nog nooit is geïdentificeerd op een manier dat je dacht: dit kan alleen maar God zijn.”

Volgens Hans is iedereen geroepen om te bemoedigen, troosten en helpen. Daarvoor hoef je helemaal niet zo groot te denken. Iedereen kan het op zijn of haar eigen manier: “Als je gaat leven door de Geest, dan gaat God op een gegeven moment spreken. In je gedachten, in je hart of door indrukken. Ik denk dat heel veel mensen wat ontvangen, maar niet altijd onderscheiden dat het Gods stem is.”

Blijven reformeren

Al jaren zet Hans zich in om mensen bewust te maken van Gods Geest: "Ik vind dat de christenen en de kerk moeten blijven reformeren. Daar bedoel ik mee dat ze terug moeten blijven bewegen naar de kern. We kunnen zo gemakkelijk afdwalen. Dat is bijna een vanzelfsprekendheid. Het is niet vanzelfsprekend dat we terugkeren naar Jezus en de opdracht om discipelen te maken. Dat is mijn drijfveer."

Een intiemer leven met God ontwikkelen

Hans maakt geregeld wonderlijke momenten mee. Hij noemt dat uitingen of bewijzen van het werk van de Heilige Geest. De wonderen staan voor hem niet centraal: "Het laat zien dat God levend in ons midden aanwezig zijn. Ik wil dat iedereen dat op zijn of haar eigen manier ervaart. Ik zal niet van jou vragen om iets op dezelfde manier als ik te doen. Maar ik kan mensen wel helpen om intiemer leven met God te ontwikkelen"

Verbinden en uitdagen

Het is voor Hans een raadsel hoe sommige christenen niet gepassioneerd kunnen zijn. Dat kan haast als een oordeel overkomen. Naar eigen zeggen balanceert hij dan ook tussen verbinden en uitdagen. Dat doet hij onder andere op de LIFE-school

Op deze eenjarige parttime school leren christenen om discipelen te worden. Met grote resultaten: "Ik zie gewone, gelovige kerkmensen - van gereformeerde bonders tot evangelischen - zo ongelofelijk veranderen in dat jaar. Ze gaan veel dieper beseffen wie ze zijn, leren hoe je op verschillende mag bidden, begrijpen het werk van de Heilige Geest en ontdekken wat hun bestemming is."

Wil je de rest van het gesprek horen? Dat kan hieronder! Hans vertelt onder andere over de There is More-confertenties en over de kerk die volgens hem wel wat gevaarlijker mag worden.

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.