Groot Nieuws Radio
Luister nuDoneer nu

Artikelen / Geloofsverdieping

Omgaan met geld zoals God dat van ons vraagt

25 november 2021

Geld, een thema dat gevoelig kan liggen. De één heeft het breed, de ander kan moeizaam rondkomen. Wat is eigenlijk Gods bedoeling met geld? In het programma Brandstof werpt Melvin Pietersz een licht op financiën vanuit de Bijbel.

Financiën zijn onderdeel van hoe jij je leven inricht, zegt bedrijfseconoom Melvin Pietersz. Hij schreef het boek ‘De economie draait om jou’. Hij is ervan overtuigd dat als we met geld omgaan zoals God van ons vraagt, dit steeds meer leidt tot vrijheid. Of je nu een grote of kleine portemonnee hebt. “En dat is best een uitdaging in deze tijd en maatschappij.”

Melvin Pietersz en Eunice

Profetisch bewijs

“Als je het Oude Testament gaat bestuderen en leest hoe God de economie heeft ingericht voor Zijn volk, kom ik uit op drie woorden. Om het leven te beschermen, te onderhouden en te stimuleren. Dat is niks anders dan het evangelie van Jezus: Hij is daarvoor naar de aarde gekomen.”

Daarmee is de economie van God een soort profetisch bewijs dat Jezus onze schuld heeft betaald, zegt hij. “Daarom draait de economie om jou: God heeft er alles aan gedaan om de economie zodanig in te richten dat jij centraal staat, niet het geld.”

Tienden

Een bekende oproep uit de Bijbel is het geven van tienden, al wordt er onder christenen verschillend over gedacht hoe je daarmee om gaat. Vindt Melvin ook dat je dat moet doen? Zijn antwoord is nee. “God was niet verplicht om Zijn zoon te sturen, maar deed dat op basis van liefde. En daardoor is er een nieuw verbond ontstaan, waar wij in mogen stappen.”

Volgens Melvin gaat het over de reden waaróm je geeft: “Geef je vanuit een verplichting, of geef je vanuit die liefdevolle verbondsrelatie?” Daarbij verwijst hij naar Johannes 3 vers 16. “Als je liefhebt, dan geef je.”

Beluister het gesprek:

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.