Groot Nieuws Radio
Luister nuWord nu vriend

Artikelen / Geloofsverdieping

Stilstaan bij het lijden van Jezus met Raymond Hausoul: Een tijdloze boodschap van overwinning en verlossing

25 maart 2024

Het lijden van Jezus aan het kruis spreekt nog altijd tot ons, meer dan tweeduizend jaar later. Raymond Hausoul, religiewetenschapper, theoloog en predikant, benadrukt het belang van het stilstaan bij dit cruciale moment. De kruisiging is veel meer dan een historische gebeurtenis is, het is een bron van kracht en hoop voor vandaag de dag. In Brandstof is Raymond te gast om er meer over te vertellen!

Waarom moeten we meer stilstaan bij de kruisiging?

De kruisdood van Jezus is eigenlijk een gruwelijke gebeurtenis. We gaan vaak snel door naar de overwinning die Hij behaald heeft. Toch is het volgens Raymond goed om stil te staan bij wat daaraan voorafging. Hij wijst daar twee redenen voor aan: "Vooral om te zien wat een geweldige God we hebben, die ervoor kiest om ons te verlossen van het kwaad en die zover gaat dat Hij zelfs de dood niet uit de weg gaat." 

Tegelijkertijd mogen we ook stilstaan bij de kruisiging omdat het ons Gods macht laat zien: "Hij triomfeert over het kwaad, de dood en de zonde. Jezus sterft niet in zwakheid, maar Hij zegt met een luide schreeuw: 'Het is volbracht', wat een triomfkreet is. Die beide aspecten komen in het kruis bij elkaar: God die de machten verslaat en God die een oplossing biedt voor de zonde."

Meer dan vergeving

De kruisiging gaat verder dan enkel de vergeving van onze eigen zonden, legt Raymond uit: "Jezus doet meer. Hij is niet alleen gekomen voor onze zondige daden. Hij is ook gekomen om de macht van het kwaad en de dood te verslaan. Dat gebeurt aan het kruis en wordt daarna zichtbaar gemaakt in de opstanding."

Paulus schrijft daarover in Kolossenzen 2, vertelt Raymond: "Christus heeft aan het kruis de machten van het kwaad publiekelijk ten toon gesteld. Dat was heel belangrijk voor de vroege kerk. Zij leefden met veel leiden en moeilijke omstandigheden, maar ze wisten dat Jezus de dood had overwonnen."

Vrij op weg naar God

Naast de kruisiging zelf, wijst Raymond op de symboliek van gebeurtenissen daaromheen. Wanneer Jezus sterft, scheurt het voorhangsel in de tempel. Het is iets waar je snel overheen zou lezen, maar wat een indrukwekkende gebeurtenis moet zijn geweest. Het voorhangsel was niet zomaar een gordijntje, maar een kleed van 25 meter breed en vijftien meter hoog: "Het scheurt van boven naar beneden, om duidelijk te maken dat het God is die de weg vrijmaakt. Die vrijheid is zo positief voor iedereen."

Ondanks de verlossing die het kruis brengt, hebben we nog te maken met sterven en lijden. Een dubbele realiteit waar Raymond in de rest van het gesprek over deelt. De hele uitzending kun je hieronder terugluisteren.

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.