Groot Nieuws Radio
Luister nuWord nu vriend

Artikelen / Bidden

"Bidden was voor Jezus een manier van leven"

28 november 2018

Vanuit zijn eigen verlangen en verlegenheid over gebed, ging voorganger Theo van den Heuvel op zoek hoe Jezus bidden vorm gaf in zijn leven. Het resulteerde in een boek waarin we Jezus volgen in de evangeliën en over zijn schouder meekijken. "Bidden was voor Jezus een manier van leven. Je kunt bidden op verschillende momenten of je kunt een gebedsleven hebben", vertelt Theo woensdag in Bij Jorieke.

Allerbelangrijkste

Een gebedsleven is doordrenkt van de contact met de hemelse Vader. "Dat is ook mijn verlangen", vertelt Theo van den Heuvel. "Als je met een snelle blik naar de evangeliën kijkt, dan kun je een fragmentarisch beeld krijgen van Jezus' gebedsleven. Hij gaat hier de berg op, daar spoort hij aan tot bidden en daar hoor je een gebed. Maar als je erin duikt en en die punten verbindt, zie je dat het gebed het allerbelangrijkste in Jezus' bediening. Hij bidt voor wonderen, bij preken, voor Hij zijn leerlingen uitkiest. Hij begint zijn bediening in stilte en eindigt met gebed aan het kruis."

Persoonlijke reis

"We zijn allemaal onderweg met God op een heel persoonlijke manier. Het maken van een gebedsreis betekent dat we allemaal onderweg zijn naar het vaderhart van God. Daar heeft gebed een belangrijke plek in. Het is een heel persoonlijke reis, je hebt allemaal een eigen karakter en persoonlijkheid. Sommige elementen passen bij de een beter dan bij de ander. Of je van zingen of stilte houdt, of je introvert of extravert bent bijvoorbeeld. Dat bepaalt ook hoe je wandelt met de Heer."

"In de kerk zijn we gewend om een mal te maken waarin we elkaar in willen proppen. Als je een goede bidder wil zijn, dan moet je deze stappen volgen en aan deze voorwaardes voldoen. Wat voor iedereen hetzelfde is, is dat je door de Here Jezus aan de hand wordt genomen. Je mag vertrouwen op de Heilige Geest in je hart. Je mag samen met Jezus je leven leven."

Wandelen

"We zijn gemaakt om in de aanwezigheid van God te zijn in een warme persoonlijke relatie te leven", vertelt Theo van den Heuvel. "We zijn gemaakt naar Zijn beeld als sprekende, communicerende persoonlijkheden om contact te hebben met God. Het leven in een persoonlijke relatie met God hebben we laten roven. Er kwam gebrokenheid, toen ging dat plaatje kapot. Zoals Adam en Eva in het paradijs omgingen met God, dat is eigenlijk het normale. Met de zondeval en dat de mens uit de tuin verwijderd werd hebben we letterijke afstand omarmd. Jezus is gekomen om dat te herstellen, want Hij wil niks liever dan wandelen met ons.

Het hele gesprek met Theo van den Heuvel kun je hier terugluisteren. Zijn boek 'Bidden' kun je bestellen op Kameel.nl. Door te bestellen via deze link, steun je ook het werk van Groot Nieuws Radio.

Beeld: Theo van den Heuvel

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.