Groot Nieuws Radio
Luister nuWord nu vriend

Artikelen / Bidden

Lammy Dekkers (78) over de kracht van bidden op straat

16 september 2021

Twee dinsdagen in de maand is Lammy Dekkers (78) te vinden op de straten in Amsterdam. ‘Bidden helpt’, staat er op haar shirt. En gebed, dat is precies wat ze de mensen aanbiedt. Ze vertelt in Brandstof dat er elke keer mensen tot geloof komen.

Aan Eunice vertelt ze dat als er voor mensen op straat wordt gebeden, dat zij worden bemoedigd, getroost of echt een honger krijgen naar het evangelie. “Als je mensen vraagt of je voor ze mag bidden, komen ze met een probleem of iets dat hun hart raakt.”

Inmiddels is het Prayer Ministry Station op zo’n 35 plekken door heel Nederland actief. Deze vorm van evangelisatie is anders dan de gemiddelde straatevangelisatie. “Voor gebed staan de meeste mensen open”, vertelt Lammy. “Ook al hebben ze nog nooit echt een relatie met God gehad. Daarbij weten ze meteen waar je voor staat.”

Ruim twintig jaar geleden richtte ze het Prayer Ministry Station op. Lammy vertelt dat ze ziet dat mensen door God aanraakt worden op het moment dat er voor ze wordt gebeden. “We merken dat het Gods werk is, niet ons werk. Het is Zijn hart om mensen te bemoedigen, aan te raken en te troosten. Dat werkt beter dan alleen een foldertje geven, vind ik.”

Bidden helpt niet

Natuurlijk zijn er ook mensen die reageren: bidden helpt helemaal niet. “Ik vraag dan, tot wie bid je? Vaak hebben mensen dan geen idee tot ze bidden. Dan leggen we uit dat ze mogen bidden tot God, maar dat Jezus de weg is.” Maar ook dat is niet altijd genoeg. “Als mensen teleurgesteld zijn, kunnen we ook een getuigenis van ons leven geven, omdat ik ervaar dat een relatie met God belangrijk is. Heb je dat niet, dan kan het voelen alsof de hemel van koper is.”

Het maakt ook uit of mensen er voor open staan, voegt Lammy toe. Het is soms ook zoeken: wie heeft God voorbereid voor deze dag? Dat zoeken we, en dan merken we dat het echt van die goddelijke ontmoetingen zijn.”

Beluister hier de uitzending van Brandstof terug op dinsdag 13 september:

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.