Groot Nieuws Radio
Luister nuWord nu vriend

Artikelen / Bidden

Nikolaas Sintobin: 'Onze Vader' is zo vertrouwd

14 maart 2018

Op de biddag voor gewas en arbeid staat het Onze Vader, het gebed dat Jezus ons leerde bidden, centraal in Bij Jorieke. Voor internetpastor Nikolaas Sintobin een gebed om van te houden. Een van de sterkste punten van dat gebed is dat je je erdoor kunt laten wiegen. "Het is zo vertrouwd, je hoeft er niet teveel bij na te denken, het gebeurt vanzelf."

Zelf bidt Nikolaas Sintobin het Onze Vader minstens een keer per dag. "Dat kan zijn tijdens de eucharistie, maar dat kan ook 's avonds zijn. Na de maaltijd hebben we een stille gebedstijd. Heel vaak beëindigen we die tijd met het Onze Vader. Maar het kan ook zijn 's avonds voor het slapengaan. Soms bid ik het Onze Vader bij de tandarts, als ik in de tandartsstoel lig. Het is een gebed dat me zo vertrouwd is, dat ik het vanzelf kan bidden."

Nadenken

Maar als het gebed zo vertrouwd is dat je het automatisch kan bidden, blijf je er dan wel bij met je hoofd? Sintobin: "Ik heb niet altijd het vermogen om altijd heel geconcentreerd en om met veel intellectuele energie te bidden. Soms ben ik moe en wil ik gewoon bij God zijn. En dan helpt het bijna melodisch bidden van die woorden van het Onze Vader. Die doet mij gewoon bidden zonder dat ik zoveel hoef na te denken of te concentreren."

Bedes

Soms gaan de bedes die in het Onze Vader voorbij komen de pet te boven voor Nikolaas Sintobin. "Ik weet dat het Jezus is die het gebed bad, die het nog steeds bidt en die mij uitnodigt om dat te bidden. En ik luister daarnaar. De enekeer is het dit vers dat eventueel opspringt en mij bepaalde vragen stelt, de andere keer is het een heel ander vers. De ene keer denk ik er intens bij na, de andere keer laat ik het gewoon gebeuren zonder er bij na te denken."

Het hele gesprek met Nikolaas Sintobin kun je hier terugluisteren. Luister ook naar Bidden Onderweg, de podcast van Nikolaas Sintobin.

Beeld: Pexels

 

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.