Groot Nieuws Radio
Luister nuWord nu vriend

Artikelen / Bidden

Waarom stille tijd in de vakantie vaak niet lukt

1 augustus 2019

Het is een goed voornemen voor de vakantie van veel christenen: je bent een paar weken vrij en je wilt je relatie met God verdiepen. De tijd lijkt eindeloos en prima geschikt om je Bijbel te pakken, stille tijd te nemen en contact met God te zoeken. Maar vaak lukt dat niet en ligt een schuldgevoel op de loer. Ook schrijfster Theanne Boer kreeg te maken met frustraties rondom stille tijd in de vakantietijd. Ze vertelt erover bij Groot Nieuws Radio.

Uit je ritme

"Mijn ervaring is dat de tijd je door de vingers glipt en dat je ook gewoon te moe bent om het echt te doen", vertelt Theanne donderdag. "Dat komt omdat je een jaar lang hard gewerkt hebt, maar ook omdat een vakantie in het buitenland je uit je ritme brengt. Je staat laat op, je eet anders, iedereen laat zich gaan. Er kunnen best wat irritaties zijn, dat is mijn ervaring. Je bent een beetje uit je doen. Wat dat betreft kun je je best afvragen hoe effectief het is om 3 weken naar Zuid-Frankrijk te gaan en wat voor doel je daarmee voor ogen hebt.

"Ik denk dat je niet moet onderschatten dat verandering van omgeving en van ritme een aanslag is op je lijf, op je geest en op je concentratie. Als je tijd met God wil hebben, dan is discipline nodig. Dat is altijd zo met relaties: je moet er tijd voor uittrekken. Dat klinkt een beetje zakelijk, maar je moet dat een beetje plannen."

Hij is er bij

Na Theanne's zoveelste frustratie over stille tijd in de vakantie, ging het roer om. "Ik bedacht voor mezelf: God gaat altijd met je mee. Hij is er gewoon bij, Hij woont in je. Dat staat in de Bijbel: Christus is in u. In Deuteronomium staat dat het Woord dichtbij is. Dan denk ik: je kan ook door de dag heen contact zoeken met God. Als je aan het wandelen bent en je loopt een beetje voor of achter. Of als je met je kinderen aan het spelen bent, dan kun je ze in gedachten bij God brengen. Als ik naar mijn man keek die buiten de Bijbel aan het lezen was terwijl ik nog in bed lag, toen heb ik voor hem gebeden."

"Je kan door de dag heen, zonder dat je keurig gaat zitten met een Bijbel en zonder dat je een keurig gebed uitspreekt, je vakantie met God vieren. Dat ligt dan meer in het ont-moeten dan in het moeten. Dat je weet dat God er is, dat je Hem bij je hebt, dat Hij bij je kinderen is, dat Hij in de natuur is", vertelt Theanne.

Bijbel thuislaten

"Ik zou bijna willen zeggen: laat die Bijbel thuis, maar dat gaat sommige mensen misschien wat te ver", zegt Theanne Boer. "Of lees elke dag een kort tekstje of een Psalm. Maar gewoon niet teveel moeten of willen, daar raak je alleen maar gestresst van of krijg je schuldgevoelens van. En het Woord is er toch wel, dat is bij je en komt naar je toe. Je neemt van binnen de woorden mee. Als je dat het hele jaar door in de kerk hoort, dan moet je niet bang zijn dat het verdwijnt."

Het hele gesprek met Theanne Boer kun je hier terugluisteren.

Beeld: Unsplash

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.