Groot Nieuws Radio
Luister nuWord nu vriend

Artikelen / Bijbel

Wim Grandia over verlangen naar Jezus' wederkomst en tekenen van de eindtijd

8 april 2022

Het bijbelboek Openbaring: de één stort zich er met veel interesse in, de ander slaat het liever over. In Bij Jorieke vertelt Wim Grandia waarom het volgens hem zo’n belangrijk en boeiend boek is. "Ik denk dat er veel dingen zijn die erop wijzen dat de wederkomst van de Heere Jezus weleens veel dichterbij is dan we kunnen denken.”

De eerste uitzending van Bij Jorieke met Annemarie is geen lichte kost. Het bijbelboek Openbaring komt uitgebreid aan bod. Wim Grandia is momenteel bezig met veertig online overdenkingen op YouTube waarin hij zijn visie op het boek uiteenzet. Op Groot Nieuws Radio vertelt hij over het verlangen naar Jezus’ terugkomst en hoe hij de decorstukken, zoals hij dat noemt, voor de gebeurtenissen in Openbaring op hun plek ziet komen te staan.

Roeping

“Het voelt wel een beetje als een roeping om hierover te vertellen”, vertelt hij. “Het is een kenmerk van gelovigen dat ze verlangen naar de wederkomst. Maar we zijn vaak zo druk, zo vol en zo bezig. Terwijl het ons diepste verlangen zou moeten zijn.”

Het besef groeit dat we leven in een bijzondere tijd, zegt hij. “Er gebeuren deels dingen achter de schermen, maar ook gewoon zichtbaar. Ik denk dat er veel dingen zijn die erop wijzen dat de wederkomst van de Here Jezus weleens veel dichterbij is dan we kunnen denken.”

Tekenen

Het meest belangrijke teken vindt hij dat God Zijn volk vanuit de hele wereld terug brengt naar Israël, het land van de belofte. “Je ziet het voor je ogen gebeuren. Dat besef wil ik delen en mensen aan moedigen om daar mee bezig te gaan en ernaar te verlangen. Maar ook voor de mensen die hem niet kennen: ga in Jezus geloven.”

Naast het teken dat God Zijn volk terugbrengt naar Israël, ziet hij nog meer belangrijke tekenen om te geloven dat onze huidige generatie veel vervulling van de profetie gaat zien. “Zo zien we de wereld steeds meer toegaan naar een wereldorde waarin er sprake is van één wereldregering en de wereld steeds meer gaat lijken op dat wat Johannes heeft gezien. Ook worden er steeds meer christenen vervolgd. Op dit moment worden 360 miljoen gelovigen onderdrukt vanwege hun geloof en het wordt alleen maar erger en bruter.”

Verdiepen in het Bijbelboek

Waarom is het eigenlijk zo belangrijk om ons hier als christenen in te verdiepen? “In de Bijbel lezen we dat Jezus op een dag een gesprek heeft met de theologen van zijn tijd: de farizeeërs en de schriftgeleerden. Dan geeft hij ze een nogal stevig verwijt, namelijk dat zij als leraars van Israël de tekenen van de tijd niet kennen. Ik denk dat het voor ons nu ook heel belangrijk is om te weten wat deze zijn: wat gebeurt er en wat is er voorspeld? Zodat we weten wat er staat te gebeuren."

God vindt het dus belangrijk dat we ons hierin verdiepen, vindt Wim. “Voor God is dit zo belangrijk dat hij een kwart van de Bijbel heeft gereserveerd voor profetische woorden. Dus als Hij het belangrijk vindt, is het niet de vraag waarom het voor mij belangrijk is. Dan ís het belangrijk. En mij helpt het in ieder geval om de dingen die er nu gebeuren, te kunnen plaatsen en niet in de war te raken of er bang van te raken.”

Beluister het gesprek:

Beeld: Groot Nieuws Radio

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.