Groot Nieuws Radio
Luister nuWord nu vriend

Artikelen / Geloofsverdieping

Agnes Huizinga over verzoening

15 maart 2023

‘Verzoening’ een veelgebruikte, Bijbelse term. Maar wat betekent het eigenlijk? Agnes Huizenga is contextueel therapeut en overdenker bij Groot Nieuws Radio. In deze uitzending van ‘Bij Jorieke’ deelt Agnes over verzoening, om de diepte van dit woord te doorgronden.  

“Verzoening is een groot thema” begint Agnes “Het kan tussen mensen plaatsvinden, tussen volken en tussen mens en God. Verzoening is als een tafel met krassen en rotzooi waar God dan een tafelkleed op legt. Wij maken er nog steeds kreukels in, maar God strijkt het elke keer weer glad. Ergens is het klaar en ergens blijft het een constant proces”

Vrijkomen van schuldgevoel

“Verzoening gaat over iets wat op afstand was, wat nu weer goed komt. Elkaar weer aanraken en ontmoeten terwijl je eerst van elkaar verwijderd was. Om weer intiem bij elkaar betrokken te zijn” Agnes deelt een voorbeeld uit haar eigen leven: “Verzoenen met God was voor mij het vrijkomen van een schuldgevoel. Ik wist dat ik vergeven was maar ooit zou het moment van het oordeel komen, dan werden al mijn zondes op een groot scherm afgespeeld. Dat zou een schaamtevol, vernederend moment zijn waar ik doorheen moest gaan. Hierdoor zag ik er tegen op om met God te zijn, het zorgde voor angst. Tot ik het werk van de Heilige Geest leerde kennen.”

“Wij zijn al verzoend met Christus. Dit zwaartepunt ligt al achter ons, het is niet een oordeel voor later. Toen Jezus aan het kruis ging is Gods koninkrijk al werkelijkheid geworden, we leven al in die eeuwigheid.  Genezing, bekering en verzoening zijn glimpen van Zijn koninkrijk. Als God iets in mijn gedachten brengt wat niet goed is mag ik dat bespreken, vergeving er voor vragen en dan is het weg. Dat leidde tot meer vrijheid en blijheid. Mijn geloofsleven was eerst als een zwart-wit foto en nu is het als een super kleurige film.”

Een APK’tje

“Ik vergelijk het ook wel met een huwelijk,” legt Agnes uit “Als je getrouwd bent vraagt het nog steeds om onderhouden te worden, om dingen te blijven bespreken. Maar de drempel ligt een stuk lager omdat de basis van het huwelijk er al is. We zijn al met God verzoend. Ik moet het nog steeds belijden, maar een groot stuk van de zwaarte is er af. Het verzoenen is dan meer als onderhoud, als een APK’tje. Ik wil dan ook belijden, mijn geweten merkt het als er iets niet klopt. Als ik niet om vergeving zou vragen zorgt dat voor verwijdering. Mens zijn is ook verantwoordelijkheid nemen voor je daden.”

“Je kan het idee hebben dat God een wrekende God is. Maar we zijn al met God verzoend. God zegt zelf: laat je met mij verzoenen. Dat is toch de omgekeerde wereld! “

Jorieke en Agnes praten verder over het waarom van verzoening en hoe dat in ons leven doorwerkt. De vragen: “Hoe zie je verzoening in het oude testament? Wat is nodig om tot verzoening te komen? En moeten mensen altijd verzoenen?” worden onder andere besproken. Benieuwd naar het hele gesprek? Luister de uitzending hier onder:

 

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.