Groot Nieuws Radio
Luister nuWord nu vriend

Artikelen / Geloofsverdieping

Hemelse rechtbank: Gods belofte vrijzetten

27 mei 2019

Het hemels recht staat maandag centraal in Bij Jorieke. In de Bijbel lezen we juridische teksten waar God de Vader de rechter is, Satan de aanklager en Jezus onze advocaat. Welke plek mag de hemelse rechtbank in ons leven hebben? En hoe kunnen we voor bevrijding bidden en banden verbreken? "Wanneer we God als rechter benaderen, kan dat wat God ons heeft beloofd worden vrijgezet in ons leven."

Openbaring

Volgens Marie-Therese Van, schrijfster van het boek Vrijspraak, is deze hemelse rechtspraak Gods openbaring voor deze tijd. "Het heeft altijd in de Bijbel gestaan, maar opeens ontdekken we veel meer daarover. In Psalm 9 staat 'U hebt mijn rechten verdedigd'. Daar staat eigenlijk dat die rechtszaak al gevoerd is en niet iets is dat in de toekomst gaat plaatsvinden."

"God heeft deze openbaring voor nu gegeven, omdat het nodig is dat we God als rechter leren kennen", vertelt Marie-Therese. "Satan probeert te blokkeren waar wij op aarde voor bestemd zijn. We zien al bij Job dat hij enorm gezegend wordt, maar toch klaagt Satan hem aan op zijn motivatie dat hij God alleen zou dienen om de zegeningen. Dat geeft op de een of andere manier een legale grond aan Satan om Job lastig te vallen."

Manifestaties

Marie-Therese kwam voor het eerst in aanraking met bevrijding toen ze nog niet zo lang tot geloof was gekomen. "Ik was op zoek naar een gemeente die bij me paste. Voorin de gemeente vond een bevrijding plaats met nogal wat geluid erbij. Dat vond ik eerlijk gezegd best wel een beetje eng. Ik wist dat het uit God was, daar is de Bijbel duidelijk over, maar ik dacht bij mezelf: nu nog even niet, ik koos voor een andere kerk waar dat niet gebeurde."

"Ik heb later ontdekt dat de manifestaties waar ik bang van werd soms door demonen komen die uitgaan. Maar er is ook een verhaal van een gebogen vrouw die een geest van zwakheid heeft. Als Jezus voor haar bidt, dan blijft alles heel rustig en wordt ze genezen zonder dat er manifestaties aan te pas komen."

Overspannen

"Ik liep in mijn eigen leven er tegenaan dat ik regelmatig overspannen was. Ik dacht: Heer, hoe kan dat nou anders? Toen kwam ik in contact met een gemeente waar ze aan bevrijding deden. Zo ging ik er steeds meer van leren. Ik ontdekte dat als we in ons leven een deur openen voor zonde, dat onze tegenstander legale grond krijgt om ons te blokkeren en lastig te vallen om te voorkomen dat wij in onze bestemming komen."

"In Efeze 4 staat dat we de duivel geen voet aan de grond moeten geven. Hij krijgt toegang tot ons leven als we de deur openen voor zonde. (...) Als we niet vergevingsgezind zijn, dan heeft de tegenstander een stukje recht op ons. Dan worden we gekweld en gepijnigd en lastig gevallen. Dan merk je dat mensen gekweld worden."

Het hele gesprek met Marie-Therese Van kun je hier terugluisteren. Haar boek 'Vrijspraak' kun je bestellen op Kameel.nl. Door via deze link te bestellen, steun je het werk van Groot Nieuws Radio. Kijk ook op de site liyd.org.

Beeld: Unsplash

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.