Groot Nieuws Radio
Luister nuWord nu vriend

Artikelen / Geloofsverdieping

Zicht krijgen op de hemel, terwijl we in het hier en nu leven

9 juni 2020

Het is een bijzonder verhaal van Marietta Davis uit 1848. Ze lag negen dagen in coma, terwijl ze in de hemel bijzondere dingen te zien kreeg zoals een plek waar gestorven baby's liefdevol worden grootgebracht en hoe Gods grootheid tegenwoordig is. Haar verhaal is opnieuw vertaald door Bijbelleraar en schrijver Willem de Vink. "We zetten de hemel weer op de kaart voor christenen", vertelt hij dinsdag in Bij Jorieke.

Verhalen over de hemel

Marietta Davis was een jonge vrouw van 24 jaar toen ze in coma raakt. Toen ze uit haar coma ontwaakte, vertelde ze verhalen over de hemel, hoe goed God is en wat Hij voor haar betekent. Ook had ze ontmoetingen met engelen, mensen die overleden waren. Ze is ook in de afgrond geweest, waar ze verschrikkelijke dingen zag, maar ze heeft ook iets van het paradijs mogen zien.

"Ze kreeg de opdracht om dat te vertellen, daarna zou ze teruggaan naar de hemel", vertelt Willem de Vink bij Groot Nieuws Radio. "Vanaf haar bed is ze begonnen met vertellen. Haar verhaal is in die tijd in een magazine verschenen. Een jaar of vier daarna is het een boek geworden, maar toen was zij al overleden."

Er zijn door de jaren heen veel verhalen verschenen over het hiernamaals. "Ik was een beetje sceptisch", erkent Willem de Vink toen hij voor het eerst in aanraking kwam met Marietta's verhaal. "Maar toen ik het las, dacht ik: dit is zo puur, zo krachtig als het gaat om wat je daar kunt ervaren. Ik ken de Bijbel goed, dus ik herkende zoveel uit de Bijbel in wat ze schreef, ik was snel om. Dit is een geweldig boek."

Hier en nu

"Het dwingt je om zelf na te denken als christen: waar geloof ik eigenlijk in? Wat is mijn bestemming? Ik kom ergens vandaan, maar waar ga ik naartoe? We zetten met dit boek de hemel weer op de kaart voor christenen. Ik schrijf elke dag een blog op hemelsboek.nl om mensen verder te helpen en zicht te krijgen op de hemel. Het is zo weggeraakt eigenlijk, we zijn alleen met het hier en nu bezig. (...) We leven heel erg in onze eigen voorspoed en onze eigen voorzieningen. Met het coronavirus staat de dood weer op de kaart. Dit is de tijd om daarover na te denken: waar ga ik naartoe als ik sterf?"

Schilderen

Zelf dacht en denkt Willem de Vink vaak na over de hemel. "We hadden het thuis niet zo goed. Jezus was voor mij de held, omdat mijn vader dat niet kon zijn. Ik wist: Jezus is in de hemel. Als ik mijn held, mijn vriend, wil zien, dan zal ik daar terecht komen." Ook de bijbelteksten over de hemel spreken hem bijzonder aan. "Als kunstenaar heb ik een sterk beeldend besef. De Bijbel schildert de hemel zo enorm mooi. Wist je dat er 780 keer over de hemel gesproken wordt in de Bijbel? Dat is vaker dan over liefde en genade."

Waarom zo vaak? "De Bijbel spreekt zoveel over rampen, gruwelijkheden, geweld, epidemieën en natuurgeweld. Maar wat de Bijbel ook doet - en wat onze nieuwsuitzendingen niet doen - dat is dat de Bijbel er iets tegenover stelt. We hebben allemaal een verlangen naar volmaaktheid. De Bijbel voedt dat."

Het hele gesprek met Willem de Vink kun je hier terugluisteren. Het boek 'Hemels' kun je bestellen op hemelsboek.nl.

Beeld: Unsplash

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.