Groot Nieuws Radio
Luister nuWord nu vriend

Artikelen / Getuigenis

Hans Maat verlaat Evangelisch Werkverband: 'Jezus wijst een nieuwe weg'

23 september 2022

Elf jaar lang was Hans Maat directeur van het Evangelische Werkverband, de vernieuwingsbeweging van de Protestantse kerk. In Brandstof blikt Eunice met Hans terug op de elf jaar dat hij zich voor deze organisatie heeft ingezet. Ook maken we gelijk kennis met zijn opvolger: Janneke Plantinga.

Spannende onderwerpen

Zijn tijd bij het Evangelisch Werkverband zit er nu echt op, Hans voelt dat zelf ook: "Je hebt van die momenten dat je gewoon weet: het is tijd om te gaan. Wat ik wilde bereiken - meer zicht op het werk van de Heilige Geest en meer kerkplanting - is voor elkaar. God spreekt met mij ook weer over nieuwe dingen."

De afgelopen jaren legde Hans binnen het Evangelisch Werkverband veel nadruk op het werk van de Heilige Geest. Toen hij elf jaar geleden begon, was hij daar zelf echter helemaal niet mee bezig: "Ik dacht helemaal nog niet aan wonderen, tekenen, genezing of bevrijding. Dat vond ik eigenlijk nog wel spannende onderwerpen."

Dorst naar God

Inmiddels kennen we Hans heel anders; als iemand die juist veel met deze thema's bezig is. Hij had niet één duidelijk moment van kennismaking met de geest: "Het was meer een bewustwording dat God altijd leiding geeft aan je leven, ongeacht of je dat doorhebt. Maar er is ook iets als vernieuwing, dat begint bij een verlangen. Ik noem dat in Bijbelse woorden 'de dorst naar God' zoals David die kende."

David was zo'n beetje de rijkste man op de planeet, maar toch voelde hij zich arm, ellendig en behoeftig. Zijn ziel dorstte naar God, lezen we in de psalmen. Zo voelde Hans zich ook: "Maanden achter elkaar bad ik om meer van God. Ik denk dat God dat gebed begon te verhoren. Er gebeurden hele bijzondere dingen op straat en in mijn netwerk. God begon te spreken op een manier die ik nog niet kende."

Doorgeven

Hans gelooft dat dit niet voor niets gebeurde in zijn beginfase bij het Evangelisch Werkverband. Het zorgde ervoor dat hij het werk van Gods Geest veel benadrukte: "Vernieuwing begint bij jezelf. Je kunt niet anders doorgeven dan wat je zelf hebt gekregen. Als ik iets anders had ontvangen, dan had ik dat waarschijnlijk doorgegeven. We hebben de afgelopen jaren natuurlijk ook veel meer boodschappen doorgegeven, maar dit is wel de blikvanger geweest."

Nieuwe periode

In elf jaar tijd leverde Hans een hele belangrijke bijdrage aan het Evangelische Werkverband. Toch is het nu tijd om afscheid te nemen. Hans kijkt uit naar de nieuwe dingen die God op zijn pad brengt: "Ik wil een hoopvolle beweging zijn in een onzekere tijd. Hoe die beweging eruit gaat zien, dat gaat God leiden. Ik denk dat deze tijd heel veel van Jezus nodig heeft, maar ik denk ook dat Jezus niet heel lang meer wacht totdat hij terugkomt. En ik vind dat ik de kerk moet voorbereiden op de verwachting van Zijn komst."

Over zijn nieuwe beweging Return of Hope hoor je meer in de rest van het gesprek. Ook komt Janneke Plantinga, de nieuwe directeur van het Evangelisch Werkverband aan het woord.

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.