Groot Nieuws Radio
Luister nuWord nu vriend

Artikelen / Getuigenis

"We dachten dat we de liefde in de islam konden vinden"

13 juni 2019

Farshid Seyed Mehdi groeide op als moslim in Iran. Als gelovige voelde hij zich nooit goed genoeg. Liefde en vergeving vond hij uiteindelijk in het christendom. Nu maakt hij evangelische televisieprogramma’s, is hij voorganger in een Iraanse kerk en is hij politiek actief voor de ChristenUnie.

In Bij Jorieke vertelt Farshid zijn getuigenis. Hij werd islamitisch opgevoed, zijn moeder was fanatiek moslim. Tegelijk was het gezin niet diep religieus: “We behoorden tot een groep moslims die op zoek waren naar God. Het enige wat we hadden, was de islam. Daarin wilden we ons verdiepen en meer weten, om een relatie hebben met God.”

Het was dan ook belangrijk om de wetten van de sharia te volgen en uit te voeren. “Dat was de enige manier om dichterbij Hem te komen. Maar er was geen ontmoeting. Het was vooral dat we onszelf probeerden tevreden te maken door slechte daden te bedekken met goede daden. Constant kwam ik erachter: ik ben niet goed genoeg.”

Teleurstelling

Het eindige dan ook in teleurstelling. “We waren op zoek naar liefde en dachten dat we dat in de islam konden vinden. Maar dat was geen echte liefde.” Geleidelijk stapte hij af van zijn geloof. “Ik ben er gewoon helemaal mee gestopt. Ik was jong, en dus niet bang. Maar het was wel gevaarlijk.”

Daarna ging hij op zoek naar God. Verscheidene religies kwamen langs, waaronder het christendom. Hij wist een Bijbel te krijgen en dat veranderde zijn leven. “Daar las ik dat Jezus op het kruis zei: God vergeef hen, want zij weten niet wat ze doen. Ik dacht: wauw, die man is niet geconcentreerd op de naalden in zijn handen en voeten. Hij concentreert zich op de vergeving.”

Zonder dat hij het wist bekeerden ook zijn vader en moeder zich. Zij vluchtten uiteindelijk naar Nederland. Hij zocht ze op en besloot mee te gaan naar de kerk. De liefde van de gemeente bracht hem tot geloof, vertelt hij.

Farshid en presentator Jorieke. 

Openbaring

Op een avond ging hij op zijn knieën. “Toen werd de liefde van God mij geopenbaard. Ik wilde ineens iedereen vasthouden. Iedereen die ik eerst haatte, kreeg ik lief. Ik hou van jou, dacht ik, want God heeft jou geschept.”

Het was een ongelofelijke ervaring, vertelt hij. “God was er en we hebben elkaar ontmoet. Hij vertelde mij heel duidelijk: Farshid, Ik heb ook het beste voor jou gegeven. Mijn zoon Jezus Christus. Mijzelf. Ik heb de hemel verlaten voor jou.”

Beluister hier het hele gesprek met Farshid:

Beeld: Facebook-pagina Farshid Seyed Medhi

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.