Groot Nieuws Radio
Luister nuDoneer nu

Artikelen / Geloofsverdieping

Agnes Huizenga: "God gehoorzamen is je gewillig voegen in iets dat goed voor je is"

6 november 2020

Er zijn van die Bijbelse woorden en begrippen die je als christen vaak hoort, maar waar toch niet heel veel over gesproken wordt. Zo af en toe nodigen Jorieke en Thijs een deskundige uit om over zo’n begrip te praten om daar meer zicht op te krijgen. Met overdenker Agnes Huizenga spraken ze over gehoorzaamheid. 

"Als je naar de Bijbelse betekenis van gehoorzaamheid kijkt, dan gaat het over gehoor geven aan, over opvolgen," vertelde Agnes donderdag in Bij Jorieke. "Je komt dan in een hele andere sfeer terecht dan bij de menselijke invulling van gehoorzaamheid. Gehoorzamen is je gewillig voegen in iets waarvan je ontdekt dat het goed is voor je. Als Jezus dat van je vraagt kom je in een hele andere relatie met Hem terecht. Je zegt dan eigenlijk: ik geloof dat wat U wilt  ook goed voor mij is."

Braaf gedrag

"God vraagt dat we Hem volgen en gehoorzamen. Niet vanuit braaf gedrag, maar juist omdat Hij weet dat we het uit onszelf niet kunnen. Hij weet dat ik het verknal en toch houdt Hij van me," legt Agnes uit. "Als kinderen hun ouders op een brave manier gehoorzaam zijn, zie ik kinderen voor me die met gekamde kuifjes in het gelid aan tafel zitten. Je wilt dat je kinderen tot hun recht komen, dat het veilig voor ze is en goed met ze gaat. In dat kader is het fijn als ze gehoorzamen omdat dat vaak goed voor ze is. Ook bij kinderen val je soms terug op de relatie, als je bijvoorbeeld discussie hebt over huiswerk. Je kunt dan prima zeggen: 'je doet het maar gewoon omdat ik het zeg'. Ze weten dan misschien niet helemaal waarom het goed voor ze is, maar ik vertrouw op de relatie.

Gehoor geven

"In gehoorzamen zit gehoor geven aan. Iemand als David heeft in zijn leven er een behoorlijk potje van gemaakt en was niet altijd gehoorzaam. Maar God hield van hem omdat zijn hart op God gericht was. Dat is wat God wil. God zegt ook in een psalm: 'Ik hoef geen brandoffers, geef me je hart en volg mij maar. Geef me jezelf dan ben je gehoorzaam.' Jezus volgde de Vader ultiem, Hij deed eigenlijk niks zonder dat Hij het zijn Vader zag doen. Hij zei zelfs: 'ik zal Uw wil doen, ook al kost het me mijn leven.'"

In de Bijbel gaat het 130 keer over gehoorzamen. In de uitzending die je hieronder kunt terugluisteren gaat Agnes Huizenga dieper op een aantal teksten in. 

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.