Groot Nieuws Radio
Luister nuDoneer nu

Artikelen / Getuigenis

Eline over het terugvinden van haar geloof: "Ik kan niet geloven dat deze wereld er is zonder een liefdevolle Bedenker"

23 mei 2024

Eline is allesbehalve een onbekende voor de luisteraars van Groot Nieuws Radio. Haar muziek is vaak te horen en ze is een vaste gast bij Hans in Backstage. Nu is ze voor het eerst te gast bij "Bij Jorieke"! Jorieke gaat met haar in gesprek over haar geloofsreis, de rol die muziek in haar leven speelt en hoe haar muzikale ontwikkeling tot stand is gekomen. Terwijl ze doorbrak met krachtige aanbiddingsliederen, onthult ze met haar album "Levenswoorden" een gevoelige en kwetsbare kant van zichzelf.

Geloof en muziek als fundament

Van jongs af aan voelde Eline een sterke drang om hoop, liefde en bemoediging te brengen, hoewel ze nooit had gedacht dat ze ooit als zangeres zou gaan werken. Toch was ze altijd veel met zingen bezig: "Het zat gewoon in mij verweven, het was vanzelfsprekend. Ik heb ook geen moment gehad dat ik dacht: ik ga zangeres worden van beroep. Dat zag ik nooit als optie. Ik dacht dat het gewoon een hobby zou blijven."

Ook het geloof speelde altijd een centrale rol in haar leven. "We gingen elke zondag naar de kerk en voerden thuis veel gesprekken over geloof. In ons gezin stond God altijd centraal. Alles draaide om God en Jezus."

Van 'Jesusfreak' naar geloofscrisis

Haar vanzelfsprekende geloof werd op vijftienjarige leeftijd heel persoonlijk.: "Toen ben ik zelf ook heel enthousiast geworden en werd ik een soort Jesusfreak." Maar toen kwam het rauwe leven op Eline af en beginnen de twijfels: "Het begon met een miskraam, daarna werd ik godzijdank weer zwanger. Juist die zwangerschap, zorgde dat ik in een geloofscrisis kwam."

De misgelopen zwangerschap had ze vol overgave in Gods handen gelegd, in de hoop dat het goed zou komen, maar dat gebeurde niet. "Toen we merkten dat de zwangerschap niet goed ging, hebben we gevast en gebeden, maar toch ging het mis." Toen ze opnieuw zwanger werd, begon haar geloofscrisis: "Ik merkte dat ik het niet opnieuw aan God durfde te geven. Want wie zegt dan dat het weer goed komt? Toen kwam het cynisme en de onverschilligheid. Maar ook boosheid, teleurstelling en verwarring."

Een liefdevolle Bedenker

Er volgde een periode van ruim drie jaar waarin Eline veel worstelde met het geloof en met God en haar passie voor Jezus ook heel erg miste. Uiteindelijk vond ze God terug.: "Door te kijken naar de natuur, alles wat leeft en hoe wonderlijk dat in elkaar zit, kon het voor haar niet anders dan dat er een Bedenker achter zit. "Ik kan niet geloven dat deze wereld is zoals hij is zonder een liefdevolle Bedenker erachter. Ik vind dat er liefde spreekt uit alle mechanismen die we in de natuur zien."

Toen begon Eline opnieuw te ontdekken wat het geloof voor haar betekende. Waar het voor haar eerst vooral om gevoel draaide, werd het nu meer rationeel: "Ik ben de Bijbel gaan lezen met allerlei studies ernaast, zodat ik ook op rationeel niveau de boel kon omarmen."

Je mag ook verliezen

Tijdens de periode van geloofscrisis, haar scheiding en andere uitdagende processen, moest Eline toegeven dat ze niet alles wist en soms niet altijd sterk kon zijn. Uit dat proces ontstond haar liedje "Je Mag Ook Verliezen." "Ik heb altijd geprobeerd sterk te zijn, zowel in mijn geloofsleven als in mijn dagelijks leven," deelt ze. "De sterke Eline, niets is haar te veel en ze redt het allemaal wel."

Deze druk om altijd te slagen, samen met de maatschappelijke verwachtingen, leidde tot een mentaliteit van schouders eronder en doorgaan. "De nadruk in onze maatschappij en cultuur ligt heel erg op wat je doet en of je dat goed doet, ook in je prestaties." Tot ze ontdekte dat dat niet altijd kan. "Je hoeft niet altijd sterk te zijn. Je mag soms ook verliezen."

Wil je het hele gesprek met Eline terugluisteren? Dat kan hieronder! Je hoort onder andere hoe ze haar liedjes schrijft, haar tours beleeft, en wat we in de toekomst van haar kunnen verwachten!

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.