Groot Nieuws Radio
Luister nuWord nu vriend

Artikelen / Leven

Meer stille tijd houden: hoe pak je dat aan?

10 januari 2024

Veel christenen hebben het verlangen om meer tijd met God door te brengen. Maar waar haal je die tijd vandaan als je leven al overvol zit? In Bij Jorieke gingen Jorieke en Thijs in gesprek over die vraag. Ze praten met allerlei deskundigen die vormen aanreikten en onderzochten wat er in de Bijbel staat over het houden van stille tijd.

De kracht van het memoriseren van Bijbelteksten

Priscilla Docter is inspirator, schrijver en geeft Bijbels onderwijs. Voor haar is stille tijd heel belangrijk. Ze stond zelfs een tijdlang om 05.00 uur 's ochtends op om haar dag met God te beginnen. Tegenwoordig gaat de wekker drie kwartier later, maar ook dan staat ze graag op om stille tijd te nemen: "Daar komt mijn liefde voor Gods woord echt vandaan."

Hoe die stille tijd eruitziet, wisselt elke dag. Sinds dit jaar doet ze ook mee aan een nieuw initiatief dat ze zelf heeft helpen opzetten: 52 Bijbelteksten memoriseren. Volgens Priscilla is het heel belangrijk: "Het woord van God is levend en krachtig. Ik denk dat je dat gaat merken als je begint met memoriseren. Dan wordt het zo eigen. Als Gods woord in je hoofd en hart zit, kan het naar boven komen drijven wanneer je het nodig hebt."

Wat zegt de Bijbel over stille tijd?

Volgens theoloog en predikant Almatine Leeme is stille tijd noodzakelijk: "Ik denk dat we niet zonder kunnen. Maar ik denk niet dat er één recept, manier of methode voor is. Samen met anderen stil zijn vind ik bijvoorbeeld ook heel mooi; het hoeft niet alleen."

In de Bijbel komen we ook momenten van stille tijd tegen, hoewel dat niet zo genoemd wordt: "We lezen bijvoorbeeld dat Daniël in zijn kamer gaat om te bidden. Bij de Joden zie je ook een traditie van veel bidden en stilstaan bij de dagelijkse dingen die je doet. We komen het ook tegen bij David die liederen bedenkt en aanbidding heeft in muziek. Ook zien we dat Jezus vaak de stilte opzoekt en bijvoorbeeld 's ochtends alleen naar de berg gaat."

Laat het écht binnenkomen

Juist de dagelijkse gewoontes maken jou als persoon, vertelt coach en auteur Carianne Ros: "Het is belangrijk om realistisch na te denken. Ik kan wel veel willen, maar ik weet in de praktijk dat ik dan elke dag teleurgesteld word."

Het is volgens Carianne heel belangrijk om te vertragen: "We hebben vertraging nodig om de diepte te kunnen vinden die God mij wil geven. Even vluchtig iets lezen en weer doorgaan is als kostbaar zaad dat niet in vruchtbare grond komt. Mijn gebed was om het woord echt te laten ontkiemen in mijn hart zodat God daar ook echt wat kan doen. In plaats van dat ik stille tijd zie als iets dagelijks om af te vinken. Daar kan God niet zoveel mee. Hij heeft liever dat je tijd doorbrengt met Hem en om te bezinnen, waardoor het diep van binnen kan beklijven."

Levensgebed

Voor internetpastoor Nikolaas Sintboin is stille tijd het eerste wat hij doet als hij wakker wordt: "Als ik het niet doe, dan mis ik dat. Even bij God zijn en mijn dag daarmee beginnen en doordringen tot datgene waar het eigenlijk om gaat in het leven."

Ook het afsluiten van de dag doet Nikolaas biddend, namelijk met het levensgebed: "Je zou kunnen zeggen dat dat bidden met het vijfde evangelie is. Dat klinkt misschien wat vreemd, maar daarmee bedoel ik het evangelie van je leven. De aanwezigheid van de levende Heer, niet enkel in de vier bestaande evangeliën, maar ook in het boek dat God elke dag schrijft in jouw leven."

Benieuwd hoe het levensgebed vorm krijgt? Of wil je nog meer tips en adviezen horen? Luister dan hieronder de hele uitzending terug!

Beeld: Shutterstock

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.