Groot Nieuws Radio
Luister nuWord nu vriend

Artikelen / Leven

Petra en Peter over geloofsdeconstructie: Wat blijft er over?

21 februari 2024

Kun je je hele leven hebben gewijd aan het volgen van Jezus en toch je geloof verliezen? Dat overkwam Peter en Petra Overduin. "Het is niet zo dat je bewust op een namiddag beslist om een heel andere weg in te slaan," legt Peter uit. In het programma Brandstof zijn ze te gast om meer te vertellen over het langdurige proces en de weg die ze aflegden, zowel met als zonder geloof.

Peter en Petra wilden Gods koninkrijk zichtbaar maken in de samenleving. Maar ze zagen weinig terug van die missie. Dat leidde tot frustratie, teleurstelling en tal van theologische vragen. Ze stopten met hun interkerkelijke werk, maar ook met het christelijk geloof. Ze kregen steeds meer vragen over God en dat resulteerde in een periode van zeven jaar het christelijke geloof helemaal parkeren. Het geloof is teruggekomen, maar niet meer zoals het was.

Wat is geloofsdeconstructie?

Je hoort het regelmatig: christenen die bezig zijn met geloofsdeconstructie. Het betekent dat je alles wat je altijd voor waar hield tegen het licht houdt om te kijken wat je overhoudt.  Dat lijkt in eerste instantie op geloofsafbouw, en er zijn ook mensen die afscheid nemen van het christelijk geloof, maar je kunt het ook zien als het leggen van een nieuw fundament. Als geloofsontwikkeling.

De grote vraag: wat blijft er over is vaak lastig onder woorden te brengen. Maar Petra en Peter Overduin doen een dappere poging.

Onvoorwaardelijke liefde

Zeven jaar lang leefden ze zonder de kerk. Ondanks alles, bleven Petra en Peter geloven in Gods onvoorwaardelijke liefde: "Wat je ook doet, je bent en blijft in die liefde. Je kunt er niet uitvallen. Dat geeft zo'n rust. We lazen niet meer uit de Bijbel, we baden niet meer voor ons eten. Toch bleven we ons gezegend voelen."

Geen rechtszaal, maar een ziekenhuis

Peter stelt dat we het juridische perspectief op geloof moeten loslaten. Hij beschrijft het evangelie niet als een rechtbank waarin onze schuld moet worden voldaan, maar eerder als een ziekenhuis: "Ik zie het evangelie veel meer in de setting van een ziekenhuis waarin wij door onze manier van denken over God en onszelf als het ware ziek geworden zijn. God wil maar één ding en dat is ons herstellen. Ik geloof dat dat de kern van het evangelie is."

Nieuwe denkbeelden

Zichzelf christen noemen is niet meer zoals het geweest is. Maar ze geloven wel in Jezus en de kracht van het evangelie. Ze hebben heel wat denkbeelden over God losgelaten, maar zijn dus ook weer opnieuw enthousiast geworden over Gods wereld. Nu helpen ze anderen die door een soortgelijk proces gaan door middel van inspiratiedagen.

Veel reacties

Op deze uitzending kwamen veel reacties van luisteraars die schrokken van de inhoud. Als Groot Nieuws Radio begrijpen we deze schrik en zorgen. We leggen graag uit waarom we dit onderwerp ter sprake willen brengen. Het thema geloofsdeconstructie speelt bij christenen. Aan hen willen we met zo’n uitzending laten zien: je bent niet alleen. Als je vragen hebt over God hoef je niet afscheid te nemen van het geloof, je kunt met je vragen aan de slag. Je hoeft niet zoals Peter en Petra te gaan denken, maar het gesprek kan een aanmoediging zijn om niet te blijven rondlopen met vragen of af te haken.

Voor de luisteraars die hier grote vraagtekens bij hebben willen we laten weten dat er meerdere manieren zijn om te geloven. Het programma Brandstof draait over onderzoeken wat leven met God inhoudt. Daarin willen we meerdere geluiden laten horen, in de hoop dat dit de onderlinge verbinding onder christenen sterker maakt. Vragen naar aanleiding van deze uitzending zijn nog altijd welkom, ook bij Petra en Peter via www.wayofgrace.nl.

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.