Groot Nieuws Radio
Luister nuWord nu vriend

Artikelen / Bijbel

Wietse van der Hoek: "Welvaartsevangelie is een nieuwe aflaathandel"

21 september 2023

Hoe kunnen genezing, zegen en gebedsverhoring een gezonde plek van een christen krijgen? Jorieke sprak al eens eerder met ds. Wietse van der Hoek, voorganger van Baptistengemeente Beth-El in Hoogeveen, over de keerzijden van het welvaartsevangelie. In dit gesprek gaat het over de vraag hoe je kunt bidden voor genezing en hoe je om kunt gaan met onverhoorde gebeden.

Reeds en nog niet

Bij Groot Nieuws Radio vertelt Wietse van der Hoek dat hij voluit gelooft in dat het koninkrijk van God is aangebroken met de opstanding van Jezus uit de dood. "Dat geloof ik zeker, het koninkrijk is aangebroken met alle wonderen en tekenen die daarbij horen. Maar wel - om met Petrus te spreken - met het reeds en het nog niet. We leven nog in de wereld waar satan rondgaat als een briesende leeuw. Hij doet er alles aan om dat koninkrijk te slopen."

Maar waarom geneest God dan niet altijd? "Omdat het Zijn soevereine wil is. Hij zegt het zelf in Zijn woord: er zullen soms beproevingen zijn in ons leven. Dat we te maken hebben met satan die jaagt. Uiteindelijk in het nieuwe Jeruzalem zal er geen pijn, rouw en ziekte meer zijn."

Nieuwe aflaathandel

"Dat is ook het enge van het welvaartsevangelie. Er wordt een sterke claim gelegd op wat jij wil en wat jij doet. Tot in het extreme toe. Dat als het ware wordt gezegd: God wil wel dat jij geneest, nu jij nog. Mensen gaan dan twijfelen: moet ik het bij mezelf gaan zoeken? Heb ik misschien een grote zonde gedaan? Moet ik in mijn voorgeslacht gaan graven? Wat moet ik allemaal doen om Gods gunst te krijgen?"

"Daar zit een nieuwe slavernij in", zegt Wietse van der Hoek resoluut. "Het begint een nieuwe aflaathandel te worden. Mensen kunnen denken: misschien moet ik wat gaan doen, meer geld gaan geven, meer bidden, meer hoofdstukken uit de Bijbel gaan lezen. Maar de opstanding van Jezus heeft ons juist gebracht dat niets ons kan scheiden van de liefde van Jezus."

Christus aanwijzen

In dit gesprek in Bij Jorieke gaat Wietse van der Hoek ook in een aantal teksten uit de Bijbel, waaronder Handelingen 2:22 en Hebreeën 2:4. Belangrijke teksten om de plek van wonderen en tekenen te duiden. "Het gaat om Jezus aanwijzen. Dat is de plek van wonderen, tekenen en profetieën: dat Jezus Christus wordt aangewezen als Heer van de gemeente die tot jou spreekt."

Het hele gesprek met ds. Wietse van der Hoek kun je hieronder terugluisteren. Een eerder gesprek met hem over het welvaartsevangelie kun je luisteren in dit artikel.

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.