Groot Nieuws Radio
Luister nuWord nu vriend

Artikelen / Buitenland

Arjan Lock over 50 jaar EO Metterdaad: "Geld ophalen is niet het belangrijkste"

24 oktober 2022

Het verhaal van EO Metterdaad begon in 1972, ergens op een kamertje in Hilversum. De oprichters van de EO wilde het evangelie zichtbaar maken. Niet alleen over het geloof vertellen, maar er op radio en televisie ook concreet handen en voeten aan geven. Inmiddels zijn we vijftig jaar verder en gaat het verhaal van EO nog steeds verder. Tijd voor een jubileum dus! Arjan Lock is, naast directeur van de EO, ook presentator van Metterdaad. In Bij Jorieke vertelt hij over zijn ervaringen en de impact van het werk van EO Metterdaad.

Samen met meer dan 150 christelijke hulporganisaties brengt EO Metterdaad wekelijks de nood van deze wereld in beeld.  Ze laten op televisie en radio zien wat er gebeurt op hulpbehoevende plekken. Daarmee krijgen de nood en armoede letterlijk een gezicht. Aan het eind van het programma komt een gironummer in beeld dat kijkers de kans geeft om iets bij te dragen. Van betekenis zijn en een stukje hoop brengen, dat is wat EO Metterdaad samen met haar kijkers en donateurs al vijftig jaar doet.

Een voorrecht

Arjan vindt het een voorrecht om EO directeur én Metterdaad presentator te mogen zijn: "Ik houd van het besturen van de EO. Maar als er gebeld wordt met de vraag of ik op reis wil omdat er ergens op de wereld iets aan de hand is, dan kan ik niet wachten om mijn tas te pakken en in het vliegtuig te stappen."

Wat doet EO Metterdaad?

We hebben het hier relatief goed, maar we moeten zicht op wat er elders in de wereld gebeurt. Dat was de overtuiging van de oprichters van de EO en de reden dat Metterdaad werd opgericht. De combinatie van het evangelie zichtbaar maken en ook laten zien dat je daar wat aan kan doen, past heel goed bij de EO.

Christelijke hulporganisaties die ergens in de wereld hulp bieden, kunnen bij EO Metterdaad aankloppen om hun werk in beeld te brengen. Samen met de organisaties maakt EO Metterdaad vervolgens een uitzending waarin een bepaalde organisatie of project centraal staat. Het geld dat daarmee wordt opgehaald, gaat naar die organisatie toe: "Wij zijn zelf geen hulporganisatie. We kunnen slechts in beeld brengen wat er bij die organisaties gebeurt. En het geld dat binnenkomt doorgeven aan organisaties die daar professioneel iets mee kunnen doen."

Geen kijkcijferkanon

Het programma van EO Metterdaad is geen kijkcijferkanon, geeft Arjan toe: "Het staat ook in de luwte van de programmering. Maar er kijken wel wekelijks meer dan 100.000 mensen naar. Dat is toch twee keer de kuip in Rotterdam. En wat misschien nog wel belangrijker is: We merken ook dat Metterdaad een heel trouw geverspubliek heeft. Er zijn veel mensen die voor ieder project een klein bedrag overmaken. Zij vinden het belangrijk dat een deel van hun inkomen gaat naar mensen die het veel minder hebben."

Alle christelijke hulporganisaties - van klein naar groot - kunnen gebruikmaken van het geld dat bij Metterdaad binnenkomt. Maar ook dat geld is niet het belangrijkste, vindt Arjan: "Mensen informeren is misschien wel het belangrijkste. Mensen informeren is misschien nog wel belangrijker dan het geld dat binnen komt: "Er zijn hele krachtige mensen elders op de wereld die van niks, iets weten te maken. Mensen die hoop blijven houden, er voor elkaar willen zijn en hun leven geven voor andere mensen.  Ik vind het ontroerend om dat van dichtbij mee te mogen maken."

Hieronder luister je het hele gesprek terug. Arjan vertelt onder andere over de bijzondere reizen die hij mocht maken, de scheve verhoudingen die hij in de hulpverlening tegenkomt en hoe het presenteren van EO Metterdaad hem veranderde.

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.