Groot Nieuws Radio
Luister nuWord nu vriend

Artikelen / Geloofsverdieping

Bidden voor je vakantiereis: met de Heer in het verkeer

8 juli 2019

Nu de vakantieperiode aanbreekt, maken veel mensen zich weer klaar voor een auto- of vliegreis op weg naar de vakantiebestemming. Maar bid je voor je auto voordat je op reis gaat? Ron van der Spoel doet dat wel. "We gaan altijd met z'n allen in de auto zitten en voordat we de motor starten, bidden we voor de reis", vertelt hij maandag bij Groot Nieuws Radio, vlak voordat zijn vakantie naar Spanje van start gaat.

Ron van der Spoel bidt dan om een veilige reis, dat ze onderweg bewaard mogen worden en dat ze een fijne vakantie hebben. Ook tijdens zijn werk voor Open Doors in de vervolgde kerk maakt hij het mee. "Altijd als we instappen is er eentje die vraagt: wie bidt er? Dan doet iemand een gebed en dan start je de auto."

Wijwater

Het bidden voor voertuigen is een gebruik in de Rooms-katholieke kerk. Afgelopen weekend werden in verschillende parochies gebeden voor auto's, scooters, fietsen en rollators. Ron van der Spoel woont tegenwoordig in het zuiden van het land en maakt dat van dichtbij mee. "Ik heb gezien wat voor zegen hij meegeeft. Het klinkt alsof hij de auto zegent, maar hij zegent de inzittenden. Wel met een wijwaterkwast enzo. Maar het is wel iets wat we kunnen leren van de katholieken: dat je voor alle gewone dingen in het leven Gods zegen kunt vragen."

Kwetsbaar

Op wat voor manier maakt het de reis anders? Ron van der Spoel: "Het maakt je ervan bewust dat je samen met God op reis bent, dat Hij er bij is. Als je biddend leeft, dan weet je gewoon: God reist met ons mee. En je beseft je eigen kwetsbaarheid. Het is niet vanzelfsprekend dat het allemaal goed gaat. We leggen het echt in Gods hand. Dan mag je in vertrouwen op reis gaan. Wat er ook gebeurt, Hij is er bij."

Pittige rijstijl

Een ander effect dat Ron van der Spoel merkt is dat hij rustiger wordt als hij gebeden heeft voor de reis. "Dat meen ik serieus, ik heb een redelijk pittige rijstijl. Ik merk dat ik er wel rustiger van wordt. Je wordt een beetje uit je eigen gekte gehaald als je bewust vraagt om Gods zegen daarvoor."

Het gesprek met Ron van der Spoel kun je hier terugluisteren.

Beeld: Unsplash

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.