Groot Nieuws Radio
Luister nuWord nu vriend

Artikelen / Geloofsverdieping

"Dankbaar dat ik kind van de Vader mag zijn"

3 september 2018

"Gods vaderhart is voor mij het beginpunt geworden van een nieuwe start met God." Dat vertelt spreker en schrijver Henk Rothuizen maandag in Bij Jorieke. In het gesprek stond de vraag centraal: hoe ontdekken we Gods Vaderhart in de Bijbel? En hoe leert Jezus ons de Vader kennen? En wat betekent het dat we kinderen van God zijn?

Henk Rothuizen groeide op in de evangelische wereld, maar liet God los toen hij achttien jaar werd. "Ik kon de regeltjes van de kerk niet meer volgen en begrijpen. Een paar jaar later ben ik teruggekomen, omdat het leven zonder God ook niet goed ging. Toen is het punt gekomen dat ik me afvroeg: geloof ik in een systeem en religie of geloof ik in een persoonlijke relatie met God? En wie is die God dan? In Jezus ontdekken we Hem het beste. Ik heb moeite met het woord God, maar ik heb juist heel veel met het woord Vader. God betekent 'goed' en daar gelooft iedereen wel in. Maar als Vader is Hij heel dichtbij."

Relationeel

"God is relationeel, dat is ook een kenmerk van de evangelische beweging", zegt Henk Rothuizen bij Groot Nieuws Radio. "Alleen hebben we die persoonlijke God helemaal in het juridische kader getrokken. Dat we zondig zijn en via Jezus weer bij de Vader mogen komen. Maar Jezus is niet alleen voor de zonde gestorven, maar ook dat we kinderen van God kunnen zijn"

"Meteen na de zondevol is God begonnen met het zich uitstrekken naar de mens, met de wens om de verbinding te herstellen. God bleef naar de mens toekomen, maar wij bleven ons verstoppen om onder het oordeel vandaan te komen, zo denken we. Angst dat God niet is wie Hij zegt dat Hij is, maakt dat we gaan twijfelen. Ik ben opgegroeid in het religieuze systeem, waar gezegd werd: weet je wel waar je heen gaat als je sterft?"

Kind van de Vader

"Het juridische plaatje is maar één kant. Het evangelie gaat veel verder dan het gegeven dat je in de hemel mag komen. Je mag in zijn koninkrijk gaan leven! Als ik een verkeersovertreding maak en de rechter spreekt mij vrij of geeft me een boete, dan is het zo en ga ik daarna weg. Het meest afschuwelijke is dat God steeds door ons in dat rechtbankje wordt gestopt, terwijl hij een relatie met ons wil. Ik ben heel dankbaar dat Jezus voor mijn zonde is gestorven, maar ik ben nog dankbaarder dat ik een kind van de Vader mag zijn."

Het hele gesprek met Henk Rothuizen kun je hier terugluisteren.

Beeld: Facebookpagina Henk Rothuizen

 

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.