Groot Nieuws Radio
Luister nuWord nu vriend

Artikelen / Geloofsverdieping

Door vragen te stellen kom je in verbinding

2 maart 2022

Op 2 maart begint de 40 dagentijd. Voor veel christenen is dit een periode om tijd te nemen voor bezinning en reflectie. Ds. Marien Kollenstaart schreef het boek '40 vragen van Jezus die uitdagen'. In Bij Jorieke sprak Jorieke met Marien over Gods vragende houding naar mensen en ze bespreken een heel aantal van de vragen van Jezus.

"Gods eerste vraag aan de mens is: Adam, waar ben je? Deze vraag is verbindend. Hij gaat op zoek en wil contact." Volgens Marien is dat een van de belangrijke zaken: God wíl die verbinding met ons, ook als wij ons voor Hem verstoppen. "Hij weet natuurlijk waar Adam is. Verstoppertje spelen met God is zinloos. Het wonderlijke is dat God überhaupt vragen stelt terwijl Hij de antwoorden kent. Ik denk dat die vragen dus meer voor ons bedoeld zijn. Dat wij tevoorschijn komen en antwoord geven. Dat God vragen stelt is zodat wij zelf antwoorden gaan vinden. God wil dat we ons hart laten zien en niet braaf een lesje opdreunen. Een mens is nooit af, maar altijd onderweg."

Vragend leren

In de Bijbel staan duizenden vragen, en ook Jezus zelf stelde in zijn leven honderden vragen die in de evangeliën zijn opgeschreven. Dat past ook in de tijd, legt Marien uit. "Wij vinden dat opvallend, maar vragen stellen is de manier van het joodse leren. Het is daarbij belangrijker om een goede vraag te stellen dan het juiste antwoord te geven. Een goede vraag stellen betekent dat je ermee bezig bent en reflecteert. Dat je de uitdaging ziet. Ik vind het mooi om te merken als we met jongeren of zoekers in gesprek zijn en er goede vragen komen. Dan voel je dat ze ermee bezig zijn en willen groeien. Door het stellen van vragen kom je vaak verder. Door een vraag te stellen of te luisteren naar de vraag van een ander, kom je in verbinding."

Veertigdagentijd

In zijn boek heeft Marien Kollenstaart 40 van die vragen van Jezus opgenomen. Deze vragen kunnen je helpen om bewust stil te staan bij de veertig dagen tijd, die vanaf 2 maart weer start. In deze periode van het kerkelijk jaar wordt er toegeleefd naar het lijden en sterven van Jezus en als hoogtepunt Zijn opstanding met Pasen. Marien: ‘Het moet niet altijd zo zijn dat je pas richting Pasen na gaat denken over wat Jezus voor je heeft gedaan. Het is een gevaar als het zo gewoon wordt dat het je niet meer raakt. Af en toe is het goed terug te gaan naar de voet van het kruis en in gedachten stil te staan bij de vraag wat gebeurd hier nou? " Het ritme in het kerkelijk jaar helpt ook in ons leven, legt Marien uit. "We komen nu uit een lockdown en veel kerkelijk leven is ingestort. Het start weer op en zo kan de 40 dagen tijd voor je eigen geloofsleven, maar ook voor het kerkelijk leven een booster zijn."

Luister het gesprek met Marien Kollenstaart hieronder terug. Bestel het boek '40 vragen van Jezus die uitdagen' via Kameel.nl. Door via deze link te bestellen steun je het werk van Groot Nieuws Radio.

Smaakt dit gesprek naar meer? Gedurende de veertigdagentijd wordt er elke werkdag een korte overdenking uit het boek 40 vragen van Jezus die uitdagen van ds. Marien Kollenstaart uitgezonden tijdens De Nieuwe Morgen en De Dag Van Vandaag. Meer informatie vind je in dit artikel

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.