Groot Nieuws Radio
Luister nuWord nu vriend

Artikelen / Geloofsverdieping

Toeleven naar Pasen met Wilkin van de Kamp: "Ontdek de grootsheid van Jezus"

24 maart 2021

In deze Stille Week aandacht voor het lijden van Jezus in de laatste achttien uur van zijn leven. Zeven keer vloeide Jezus Zijn bloed voor ons in die laatste uren, telkens vervulde Jezus hiermee een profetie en schonk Hij ons op een ander vlak genezing en bevrijding, legt Wilkin van der Kamp uit in Bij Jorieke.

-Dit artikel werd gepubliceerd in aanloop naar Pasen 2021-

In Bij Jorieke was Wilkin te gast om te spreken naar aanleiding van zijn boek Het wonder van het Kruis. Dat zijn eerste boek juist over dit onderwerp ging was een Goddelijke opdracht, vertelde hij.  "God sprak tot me terwijl ik aan het spreken was in een dienst. Hij maakte me duidelijk: je gaat een boek schrijven het heet 'Het wonder van Kruis' en gaat over de zeven keer dat Jezus gebloed heeft. Het was zo duidelijk en krachtig dat ik die dienst heb moeten stoppen, want dat ging niet meer. Ik heb toen een jaar genomen om die laatste 18 uur te bestuderen. Ik wist helemaal niet of het waar was dat Jezus zeven keer heeft gebloed, maar dat bleek te kloppen!"

De Koning in controle

"We hebben het vaak over dat Jezus weerloze lam was, legt Van de Kamp uit.  Volgens hem doet dat beeld alleen geen recht aan wie Hij was op aarde. "Jezus was én het lam van God én de hogepriester die zichzelf gaf tot redding van deze wereld. Dat hogepriesterlijke horen we heel weinig. In Johannes 10 zegt Jezus 'God heeft mij macht en autoriteit gegeven om mijn leven neer te leggen'. Jezus is niet vermoord, maar gaf Zijn leven! En Hij had de macht om het ook weer op te pakken. Ik heb de opdracht gekregen om te laten zien dat Jezus alle macht had in de laatste 18 uur van Zijn leven. Jezus ging de lijdzame weg, maar was ook de koning die zelf steeds in controle was. Ze konden Jezus niet gevangen nemen als Hij het niet toestond, de soldaten storten ter aarde toen ze hem moesten arresteren."

Bloed zweten

"Jezus is vol liefde moed en kracht! De kerk mag net als Jezus zijn als ze bespot en beschimpt wordt, vol van bovennatuurlijk kracht en liefde. De eerste keer dat Jezus bloeddruppels zweette was in de hof van Getsemane. Als je onder bovenmenselijke druk komt te staan, dat is bekend van piloten die onder enorme G-krachten zitten, dan knappen de haarvaatjes in je hoofd en vermengt je bloed met zweet. Nooit zullen we beseffen wat er hier op Jezus afkwam, wat het betekende dat Hij die zonder zonde was voor ons tot zonde gemaakt werkt. Maar hij stond onder onmenselijke druk," benadruk Van de Kamp.

Luister het hele gesprek met Wilkin van de Kamp hieronder terug. Zijn boek 'Het wonder van het kruis' is te koop bij Kameel.nl. Door via deze link te bestellen steun je het werk van Groot Nieuws Radio

Beeld: Unsplash

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.