Groot Nieuws Radio
Luister nuWord nu vriend

Artikelen / Getuigenis

Bakker Eric ervoer dat God aan zijn hart trok

6 september 2019

Luisteraars van Groot Nieuws Radio die vroeg opstaan, hebben hem ongetwijfeld vaak gehoord in De Nieuwe Morgen. Eric van Otten uit Enter deelde vaak iets over zijn werk als bakker, maar veel vaker gingen de gesprekken ook over geestelijk voedsel. Woensdag deelde hij bij Groot Nieuws Radio zijn geloofsgetuigenis.

Het was een vanzelfsprekendheid dat Eric bakker zou gaan worden. "Als klein kereltje stond ik altijd al vroeg op en stond ik bij mijn vader in de bakkerij. Dan hielp ik mee met kleine dingetjes en bakte ik vaak mijn eigen broodjes. Die nam ik mee naar school voor mijn klasgenootjes", vertelt Eric bij Groot Nieuws Radio.

Het Woord

Minder vanzelfsprekend was het dat hij christen zou worden. "Ja, wat is logisch? God heeft een plan met het leven voor een ieder van ons. Het was een bijzonder mooi moment toen God in mijn leven kwam en ik mijn leven aan de Here Jezus gaf. Alles veranderde toen. Ik zat vol vuur van Hem, ik moest Hem zoeken, de Bijbel moest ik lezen. Dat had ik nooit eerder gedaan. Ik at het bijna als zoete honing, zoals in Johannes staat. Dat doe ik nu nog steeds, ik eet het gewoon op. Ik vind het heerlijk om het Woord te lezen."

Wit licht

Het proces van bekering begon bij hem thuis, toen hij 's nachts wakker werd met een intens wit licht in zijn slaapkamer. "Ik dacht: God komt me ophalen. Vanuit het katholieke geloof waar ik mee ben opgegroeid, had ik gehoord over God. Ik werd angstig, wat gaat er gebeuren?

Toen hij met een vriend op reis ging naar Zuid-Afrika, werd meer duidelijk. "We hebben engelen op ons pad gehad. God heeft zich aan ons laten zien: ik ben er! We kwamen naar Zuid-Afrika met andere doeleinden. We wilden natuursteen gaan importeren en vet geld verdienen. Ik ging er met dollartekens heen, maar ik kwam met andere dingen terug", vertelt Eric.

"Uit het niets liep een engel naast ons, dan ga je nadenken: wat gebeurt hier? Er waren zoveel toevalligheden in vier dagen tijd. Als we een expert moesten hebben, stond die er ineens. Als we bepaalde richtingen op moesten gaan, dan was die richting er de volgende dag. Elke keer was er wel iets waar we een vraag over hadden en dat er ook een antwoord kwam op een bijzondere manier."

Ik durfde niet

Terug in Nederland waren er klanten die hem over de Bijbel, over God en over Jezus vertelden. "Dan kwam ik thuis bij Irma en zei ik: Irma, vandaag was er weer iemand die vertelde over Jezus! (...) Ik ervoer dat God aan mijn hart trok. Hij zei: Eric, ik wil dat jij je hart aan Mij toevertrouwt. Maar ik durfde niet, ik vond het zo moeilijk om mijn hart aan Jezus te geven. Voor mij was het prototype christen iemand die sip keek, drie keer naar de kerk ging en niks mocht. Dat wilde ik helemaal niet!"

"Toen kwam mijn kameraad met het verhaal thuis dat hij een engel op de bouw had ontmoet. Hij wist alles wat wij in Afrika hadden meegemaakt. Hij kon alles vertellen wat wij gedeeld hadden. Toen brak ik. Heer, als U zo groot bent, dan geef ik U mijn leven. In januari 2016 ben ik op de knieën gegaan voor mijn bed en heb ik mijn leven gegeven. Het was de mooist dag van mijn leven, want ik ontving de Heilige Geest. Ik wist niet wie Hij was, maar ik wist dat ik Hem had gekregen."

Het hele gesprek met Eric van Otten kun je hier terugluisteren.

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.