Groot Nieuws Radio
Luister nuWord nu vriend

Artikelen / Gezondheid

Bidden voor de doden: "Dat we hier geloof voor hebben is niet gek"

6 januari 2020

Het was een opmerkelijke oproep van aanbiddingsleider Kalley Heiligenthal van Bethel Church drie weken geleden. Op Instagram riep ze haar volgers op om te bidden voor haar overleden dochtertje Olive (2) dat ze weer tot leven zou komen. Ook vanuit Nederland werd meegebeden, onder andere door Sarah Ben Hamida. Ze reageert nu op de ophef. "Dat we hier geloof voor hebben, is niet gek."

Samen gebeden

Drie jaar lang volgde Sarah samen met haar man een opleiding bij Bethel Church in de Amerikaanse plaats Redding (Californië). Kalley Heiligenthal was haar worship pastor in het jaar dat ze moeder werd van dochter Olive. Sarah heeft meegeleefd met haar en de kerkgemeenschap. "We hebben Bethel TV en kunnen live meekijken. Op die manier hebben we meegeleefd. Samen met mijn man hebben we gebeden en God aanbeden in ons huis. En veel contact gehouden met de mensen daar. Ondanks de afstand zijn we op die manier zoveel mogelijk betrokken geweest in het hele proces."

Dezelfde opdracht

Vanuit christenen kwam veel kritiek op de oproep van Kalley. Ze zou een grens overgaan door te bidden voor haar overleden dochter. "Ik denk dat het heel duidelijk is dat de Bijbel zegt dat we dit moeten doen, hiervoor zijn we geroepen", reageert Sarah Ben Hamida. "Opstanding uit de dood is een heel Bijbels principe. We zien het in het Oude en Nieuwe Testament, Jezus is zelf opgestaan uit de dood en Hij deed ook mensen uit de dood opstaan. En Hij geeft ons als volgelingen dezelfde opdracht mee. Ik denk dat we ondanks dat we niet veel zien, dat het wel iets is dat van ons gevraagd wordt."

"Tegelijkertijd betekent niet dat als we ergens geloof voor hebben, dat we daarmee geen ruimte hebben voor emotie of verdriet", vertelt Sarah. "Deze dingen kunnen ook naast elkaar bestaan. Juist temidden van je geloof is er ook ruimte om verdrietig te zijn en te geloven dat Jezus je wil ontmoeten temidden van je pijn en verdriet. Ik heb het niet ervaren als een manier om feiten te ontkennen of te negeren wat er aan de hand is."

Wek de dode op

Sarah Ben Hamida was verbaasd dat er vanuit christenen negatief gereageerd werd op de oproep van Kalley. "Alsof dood het eindantwoord is. We kunnen wel bidden voor een zieke, maar niet voor een dode. Terwijl de opdracht in de Bijbel hetzelfde is: bid voor de zieke, wek de dode op, reinig de melaatse en drijf boze geesten uit. Dat begreep ik niet."

Het hele gesprek met Sarah Ben Hamida kun je hier terugluisteren.

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.