Groot Nieuws Radio
Luister nuWord nu vriend

Artikelen / Heilige Geest

"Ga ontspannen om met Gods gaven"

19 november 2018

De gaven en het werk van de Heilige Geest zijn een krachtig instrument dat God geeft, maar zo waarschuwt Matthijs Vlaardingerbroek, laten we niet naïef zijn en denken dat alles dat wij geest noemen ook meteen van God komt. Maandag besprak Matthijs in Bij Jorieke de gaven van de Geest en het doorgeven daarvan via handoplegging.

Als je kijkt naar de gaven van de Geest, vinden wij mensen niet alle gaven even 'speciaal' zo legt Matthijs uit: "Wij hechten de gave van profetie en genezing meer waarde toe. Omdat het spectaculair is, daar zien we dat God echt aan het werk is. We hebben allemaal de behoefte aan bevestiging dat God echt bestaat en werkt, misschien komt het omdat we diep van binnen een angst hebben of het allemaal wel waar is. Dus als God echt iemand geneest en woorden spreekt die waar zijn is dat een bevestiging van het onzichtbare geloof dat we hebben. Als iemand zegt ik heb de gave van het dienen denk je dat kan iedereen. Maar als de spreker op het podium iemand kan genezen door zijn been twee centimeter te verlengen of iemand uit de zaal kan halen waar hij alles van lijkt te weten is dat heel gaaf."

Beschadigd

"Gaven zijn heel krachtig, maar het is de vraag hoe je ermee omgaat. Je kunt mensen zegenen met die kracht maar ook beschadigen. Ik denk dat als er mensen beschadigd raken we niet snel het licht op rood zetten en zeggen hier gaat iets mis. Iemand kan dan in zijn of haar geestesleven verder van God komen te staan. Je moet allereerst bewust zijn van je eigen motivatie en gaven in een omgeving gebruiken waar mensen kunnen ingrijpen als het mis gaat. Stel dat je een profetisch woord geeft, laat er dan de ruimte zijn dat het mis is. Als je zegt God zegt dit tegen jou dan kan het er niet naast zitten. Mijn pleidooi is gebruik gaven in de plaatselijke kerk. Daar ken je elkaar en kan je makkelijker tegen iemand zeggen nou die profetie van jou die leg ik naast me neer."

Profetie

"Toen ik een jaar of 24-25 was, had ik het idee dat ik een profetische bediening had omdat God me dingen liet zien die ik mocht doorgeven en die soms raak waren en soms helemaal niet. Na verloop van tijd heb ik tegen God gezegd neem deze gave maar van me weg want ik wil het niet meer. Het kostte me teveel wat ik mensen moest gaan vertellen, ik lag er wakker van. Een paar jaar geleden kwam ik op het punt dat ik zei Heer nu kan ik het wel weer aan. En nu komt het langzaam terug."

"Als God directief in je leven gaat spreken zit er ook de kant aan dat je moet gaan gehoorzamem, tenminste zo ging dat bij mij", legt de theatermaker uit. "Op gegeven moment had ik de opdracht dat ik naar een bekende voorganger moest gaan en dat als hij de troep in zijn leven niet zou opruimen dat God zijn gemeente zou afpakken. Heb er heel lang over gedaan en twee nachten niet geslapen toen ben ik met de staart tussen de benen naar die man toegegaan en heb het gezegd, waarop hij zei nou dank je wel. Ik weer vertrokken en maand later zocht hij me op en vertelde dat het helemaal raak was."

"Ik gebruik het nu op hele andere manier. Ik sta nu op het podium en weet dan welke kinderen in de zaal het nodig hebben dat ik ze op het podium haal. Dat is inzet van mijn profetische gaven. Maar ik zeg niet God heeft gezegd welk kind ik naar voren moest halen. Je kan ook de gaven van de geest uitoefenen zonder dat je zegt God zegt dit of dat. Soms heb ik een idee voor iemand en zeg ik misschien kan je hier of daar nog aan denken."

Toronto

Een element dat bij het doorgeven van de kracht van de Geest gebruikt wordt is handoplegging. Matthijs waarschuwt hier voorzichtig mee te zijn en je zeker niet door onbekenden de handen te laten opleggen. "Je zag bij de Toronto blessing twintig jaar gleden van alles gebeuren. Veel christenen van over de hele wereld vlogen daarheen daar werd voor ze gebeden en dan vlogen ze terug en gingen in hun eigen gemeente ook bidden en daar gebeurde dan dezelfde dingen. Vanuit Den Haag gingen drie oudsten groepen naar Toronto en in hun gemeente gebeurde dezelfde maar in andere gemeentes niet."

"Twintig jaar terug was ik lid van een charismatische leiderschapsteam. We gingen toen naar een bijeenkomst waar voor ons allemaal gebeden werd onder handoplegging. Toen dat bij mij gebeurde voelde ik een vlek op mijn hart komen. Er kwam afstand tussen God en mij. Ik ben thuis gaan bidden of het weg mocht gaan, heb al mijn zonden beleden maar voelde alsof er iets op mij werd gelegd waar ik niet vanaf kwam. Na twee dagen ben ik naar mijn vrouw Lindsey gegaan die heeft voor me gebeden en toen ging het weg. Ik ontdekte zodat je een Geestelijk overdraagbare aandoening een GOA kan krijgen. Paulus waarschuwt al leg niet te snel de handen op."

Het gesprek met Matthijs Vlaardingerbroek kun je hier terugluisteren.

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.