Groot Nieuws Radio
Luister nuWord nu vriend

Artikelen / Kerk

Kerkloos: zonder kerk, maar mét God

6 maart 2020

In eerste instantie ervoer Corstian van Westen een enorme opluchting toen hij niet meer wekelijks naar de kerk ging. Het was niet het einde van zijn geloof, sterker nog, het werd er door verdiept. Maar na een periode van kerkloosheid vonden Corstian en zijn gezin toch weer een gemeente waar ze zich thuis voelen.

Zijn ervaring, en die van vele anderen, tekende hij op in het boek ‘Adieu Kerk! Adieu God?’ over kerkverlaters en hun zoektocht naar God. In Brandstof vertelt hij meer over zijn eigen proces en wat kerken kunnen leren van kerkverlaters.

Voor de veel kerklozen is het geen makkelijke keus om niet meer in het stramien van ‘zondags gaan we naar de kerk’ mee te gaan. Corstian van Westen uit Ede was actief in zijn gemeente. Hij was een voorbeeld voor anderen, 4-5 dagen per week bezig met iets van de kerk. Tot het moment kwam dat hij en zijn gezin kozen om ermee te stoppen.

De kerk en christenzijn zijn nauw aan elkaar verbonden. Is het niet raar om dan ineens niet meer naar de kerk te gaan? “Ik vond het eigenlijk heel fijn,” vertelt Corstian. “Ik voelde me opgelucht, ik kon op adem komen. Het was niet dat ik mezelf een slechte christen voelde, maar ik dacht wel na over hoe ik mijn christenzijn nu handen en voeten kon geven.”

Corstian ziet dit ook bij anderen die de ‘kerkfabriek’ verlieten. “Het kan goed zijn om uit je bubbel te stappen. Van andere kerklozen hoor ik ook dat hun geloofsleven heel erg vermengd was met de kerk. Die zeggen: 'Ik was zó bezig met wat de dominee zei, wat de kerk ergens van vond. Maar zonder kerk ging het over ‘wie is God nou voor mij, wat vraagt God van mij en hoe zie ik dit in het dagelijks bestaan?’”

Niet moeten, maar willen

Na drie kerkloze jaren begon het bij Corstiaan te kriebelen. “Ik dacht: het draait nu wel heel erg mijzelf. Ik draaide muziek die ik leuk vind, ik luisterde preken die míj aanstonden en ging om met andere christenen die ik leuk vond. Toen werd ik geprikkeld dat het volgen van Jezus óók is dat je dienstbaar bent, dat je op een goede manier offers brengt. Ik wilde niet langer de makkelijke weg volgen. Het mag moeilijk zijn om de ander tot zegen te zijn.”

Zo is de kans dat je een preek hoort die wat schuurt groter wanneer je op zondag naar de kerk gaat, dan wanneer je zelf op Youtube de preek uitkiest. Het is een verandering van denken, vertelt Corstian. Hij gaat nu weer naar de kerk, maar: “Ik ga niet omdat het moet, maar omdat dit is wat ik graag wil doen.”

Betrokkenheid

Het hele gesprek met Corstian van Westen kun je hier terugluisteren. Daarin vertelt Corstian meer over zijn kerkloze periode én hoe hij nu als een van de leiders in zijn nieuwe kerk omgaat met kerkverlaters.

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.