Groot Nieuws Radio
Luister nuWord nu vriend

Artikelen / Kerk

Matthijs Vlaardingerbroek houdt de kerk een spiegel voor

27 februari 2019

Door Thijs en Jorieke wordt Matthijs Vlaardingerbroek 'het schuurpapier van christelijk Nederland' genoemd. Vanuit zijn liefde voor de kerk houdt hij haar een spiegel voor. Woensdag was Matthijs de verrassinggast in Bij Jorieke. Voor de gelegenheid heeft hij 'schurende' onderwerpen meegenomen: over een sprekende Bijbel, kerkverlating onder volwassen christenen en de valkuilen van de toenemende charismatisering van kerken.

Waarom schuur je graag? "Als je een huis hebt waar je van houdt, dan moet je dat goed onderhouden. Als je niet schuurt en je verft er een nieuwe laag overheen, dan glanst het even mooi, maar bladdert het snel af. Als je het schuurt en er dan goed voor zorgt, dan kan het blijven hechten en stralen. Ik hou veel van de kerk en ik hou veel van de Here God en daarom hou ik me er ook zo mee bezig."

Sprekende Bijbel

Matthijs heeft een hekel aan de uitdrukking dat 'de Bijbel spreekt'. "De Bijbel zegt helemaal niks, hij ligt al jaren op mijn nachtkastje en zegt niks tegen me. Dat is een beetje flauw natuurlijk, maar voor mij hoort bij de Bijbel het werkwoord 'lezen'. God heeft ons een boek gegeven, het moet gelezen worden. Dan moet je ook zeggen 'ik lees in de Bijbel dit of dat'."

"God koos ervoor ons een boek te geven. Een boek lees je en daar heb je dan je eigen gedachten bij. Als je in gesprek vertelt dat 'de Bijbel zegt', dan zeg je eigenlijk dat jouw waarheid ook Gods waarheid is. Begrijpend lezen is heel moeilijk. De Bijbel is nog steeds waar, maar het gaat door ons als filter heen."

Kerkverlating

"We hebben niet goed nagedacht over wat de kerk voor volwassen christenen doet", is Matthijs Vlaardingerbroek van mening. "Evangelische kerken zijn heel goed om mensen tot geloof te laten komen. Daarna kom je in kringen, gaan ze je opleiden en onderwijzen. Daarna kom je in de rol van leider terecht en denk je: wat ga ik nu doen? Het antwoord is dan vaak dat je nog meer werk mag doen."

"We zijn zo bezig met de taak van de gemeente: mensen tot de Heer leiden en christelijk volwassen maken. Maar we denken niet na over de vraag hoe we deze mensen verder kunnen meenemen op geloofsreis voor de komende dertig jaar. Mensen zijn al moe van al het zingen, van alle taken die ze hebben gehad."

"Heel veel van deze christenen zijn betrokken bij het leiderschap en voelen zich verantwoordelijk voor de gemeente", vertelt Matthijs. "Maar het moet gaan dat deze mensen met God aan het wandelen zijn. Hoe kunnen we mensen leren wandelen met God? Daar zijn we niet op ingericht."

Het hele gesprek met Matthijs Vlaardingerbroek kun je hier terugluisteren.

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.