Groot Nieuws Radio
Luister nuWord nu vriend

Artikelen / Kerk

Peter is voorganger op de camping: "Jezus wil je ontmoeten zoals je bent"

15 juni 2020

Peter Naaktgeboren is voorganger, spreekt in allerlei kerken én woont het hele jaar door op camping De Heigraaf in Woudenberg. Daar is hij verantwoordelijk voor recreatie, animatie én evangelisatie. Samen met zijn team organiseert hij activiteiten en wordt het geloof gedeeld. Peter heeft een groot hart voor campinggasten die zeggen niet te geloven, al ziet hij zelf weinig verschil tussen gelovigen en niet-gelovigen. "We zijn allemaal zoekers."

Het is goed

"Soms wil je vergeten hoe het was om niet te geloven", vertelt Peter Naaktgeboren maandag in Brandstof bij Groot Nieuws Radio. "Ik besef dat sommige mensen niet kunnen geloven. Heel snel denk je: waarom wil je niet geloven? Maar er gebeuren zoveel dingen in ons leven die ons zo tekenen dat het geloof soms ook maar moeilijk te pakken is. Daar zijn mijn ogen voor geopend."

"Ik zie weinig verschil tussen mensen die wel of niet geloven. Er is maar één verschil, dat is dat Gods Geest overtuigd heeft van zonde en gerechtigheid. Voor de rest zijn we allemaal aan het zoeken, hebben we allemaal onze dingetjes.  Ik heb een hart voor mensen die zeggen niet te geloven, maar tegelijkertijd zie ik geloof in hun ogen en iemand die zoekt."

Bij evangelisatie hebben christenen vaak de insteek om ongelovigen te veranderen. Peter: "Ik geloof dat heel veel mensen de Here Jezus niet ontmoeten, omdat we ze toch belemmeren op een of andere manier. Als mensen niet het idee hebben dat ze kunnen komen zoals ze zijn - en dan ga ik niet zeggen dat zonde goed is - maar het is goed, je mag Jezus ontmoeten. Jezus wil je ontmoeten zoals je bent."

Piketpaaltjes

Veel mensen hebben geen goede ervaringen met de kerk, zij ervaren daar veroordeling. Peter Naaktgeboren begrijpt die mensen soms wel. "Het is geweldig gaaf om met elkaar kerk te zijn, maar de Bijbel spreekt erover dat we met elkaar het lichaam van Christus zijn. Dat begint als individu, met ons geloof, met onze beleving hoe we dingen doen. We kunnen geen kerk aanhangen omdat we dan de piketpaaltjes hebben van wat wel en niet mag. We hebben ook een eigen mening, een eigen geloof, een eigen zoeken, zo is dat bij iedere club."

Het hele gesprek met Peter Naaktgeboren bij Groot Nieuws Radio kun je hier terugluisteren.

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.