Groot Nieuws Radio
Luister nuWord nu vriend

Artikelen / Muziek

Brengt de muziek van Opwekking een versmald evangelie?

10 mei 2019

De muziek van Opwekking wordt veel gezongen, ook onder reformatorische christenen. Maar botsten die nummers niet met de prediking van schuld en genade? Die vraag stelde dominee De Heer, predikant van de gereformeerde gemeente, tijdens een lezing over dit thema in Gorinchem afgelopen week. Bij Groot Nieuws Radio ging hij vrijdagochtend in gesprek met Ruben Flach, directeur van Stichting Opwekking.

Algemeen gevoel

"Een kenmerk van Opwekkingsmuziek is dat er een algemeen gevoel overgebracht wordt dat God er altijd voor je is en Jezus toch voor je gestorven is. Dat zijn zaken die zo vaststaan, daar hoef je niet aan te twijfelen", vertelt dominee De Heer. "Als dat door middel van goede muziek voortdurend overgebracht wordt, dan is dat het evangelie. Een versmald evangelie naar mijn overtuiging."

Ruben Flach, lid van de selectiecommissie van Opwekking, vertelt dat er verschil in diepgang zit in de liederen in de bundel. "Maar we maken muziek voor mensen in alle stadia van hun geloof. Of je net bekeerd bent of al vijftig jaar bekeerd bent. (...) Maar ik ben het met de dominee eens: zonde en bekering zijn thema's die ook in Opwekkingsliederen moeten voorkomen. En dat komen ze ook. Ik ben zelf ook predikant en ik mis die thema's nogal eens in de kerk."

Emotie

Een ander punt van kritiek is de emotie die de overhand zou krijgen in de muziek van Opwekking. Dominee De Heer: "Ik wantrouw mijn eigen emoties. Emoties komen ook in de Bijbel voor, maar als emotie een grotere plaats inneemt dan de inhoud van het lied, dan begin ik wel te wantrouwen of het nu gaat om de inhoud van het lied of de emoties. En daarbij komt dat de inhoud van de liederen veel vragen bij me oproepen."

"Natuurlijk snap ik de zorg over wat overblijft als de emotie voorbij is", reageert Ruben Flach. "Die zorg hebben wij ook. (...) Ik vind dat we niet alleen op emotie moeten leven, en zeker niet op onze eigen emotie. We moeten breder kijken en zien dat God ons geroepen heeft voor die wereld. En daarom staat ook dat gebed in de bundel: 'Maak ons hart onrustig, Heer'."

Flach: "Bovendien zijn de Psalmen ook emotieliederen, geschreven door David. Een man die in zonde viel en genade vond bij God. En al die dingen verwoord hij in de emotie van de Psalmen. Dat is prachtig. Emotie is wel degelijk een deel van ons leven en hoeft niet perse weggecijferd te worden."

Eenheid

"De manier waarop gesproken wordt over de verschillen draagt niet bij aan de eenheid die we zo nodig hebben in dit land", stelt Ruben Flach. "Dit land heeft Jezus steeds meer nodig, want de kerken lopen leeg. Of jongeren naar Opwekking luisteren, Psalmen zingen of naar wereldse muziek luisteren... ze lopen massaal de kerk uit. Daar klopt mijn hart voor, en dat was het verdriet dat ik uitsprak in mijn tweet."

Dominee De Heer: "Die eenheid van de kerken moet een basis hebben. Niet in een gemeenschappelijk gevoel, maar in een gemeenschappelijke overtuiging op grond van Gods woord."

Het hele gesprek met dominee De Heer en Ruben Flach kun je hier terugluisteren.

Beeld: Stichting Opwekking

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.