Groot Nieuws Radio
Luister nuWord nu vriend

Artikelen / Identiteit

Hoe voer je een veilig gesprek in de kerk over LHBT+?

5 januari 2024

Zijn vrouw had liever gezien dat hij een boek over genade zou schrijven, of een ander thema dat niet zo controversieel is. Maar Joël Boertjens heeft een missie: complexe vraagstukken inzichtelijk en bespreekbaar maken. De voorganger, spreker en auteur ziet het als zijn roeping. In Brandstof vertelt Joël meer over zijn missie.

Toen hij op het voormalige Twitter, X, bekend maakte dat hij een boek zou gaan schrijven over lhbt+ en de kerk, kreeg hij reacties als: ‘je moet tot bekering komen’, of ‘je hebt de Geest niet’.

Het zegt veel over de spanning die christenen ervaren rondom lhbt+. Hoe doe je recht aan God en de Bijbel, maar ook aan mensen? Joël Boertjens heeft met die vraag geworsteld en hoopt met zijn boek #Hoe dan? Gids voor een veilig gesprek over kerk, geloof en LHBT+, mensen en kerken te helpen om vanuit hun geloof een gesprek op gang te brengen.

De waarheid is een Persoon

Joël neemt de Bijbel en de liefde van Jezus als uitgangspunt voor de manier waarop de kerk om kan gaan met lhbt+-mensen. Hij komt met een nieuw theologisch model waarbij meerdere opvattingen naast elkaar kunnen bestaan. Christenen die op zoek zijn naar waarheid, kunnen zo op een andere conclusie uitkomen.

Het is voor Joël belangrijk dat christenen zien dat de ander ook oprecht de zoektocht aangaat met Jezus. Hij noemt in zijn boek het gebed van Jezus in Johannes 17 om eenheid. Is dat gebed dan zinloos gebleken? ‘Hoelang staan wij nog toe dat deze kwestie het meest onchristelijke in ons losmaakt? Standpunten innemen, conclusies delen en begrepen willen worden, rechtvaardigt je eigen ik en verhoogt jezelf. De ander oordeelloos ontmoeten, vragen stellen en willen begrijpen is een weg die veel meer vraagt, omdat het juist die ander op een voetstuk plaatst.’ Volgens Boertjens woont Jezus nog steeds in ons midden, vol van genade en waarheid en stijgt die liefde boven standpunten uit. Want de waarheid is niet een setje opvattingen, maar een Persoon. 

Neem als kerk een standpunt in

Toch raadt Joël kerken aan om een standpunt in te nemen. Dat geeft veiligheid en duidelijkheid voor lhbt+-mensen. Voor hen met een relatie en voor hen die celibatair leven. In het boek komen ook drie lhbt+-mensen aan het woord die de Bijbel alle drie anders interpreteren. Volgens Joël groeit onze verantwoordelijkheid als christenen om vredestichters te zijn, juist als polarisatie en complexiteit toeneemt.

Beluister hier het hele gesprek.

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.