Groot Nieuws Radio
Luister nuWord nu vriend

Artikelen / Kerk

Spreker Jan Pool blijft hoopvol over de kerk

29 mei 2018

Nederlanders hebben het minst vertrouwen in de kerk, bleek maandag uit cijfers van het CBS. Ook hebben we al jarenlang te maken met de leegloop van de kerk. Toch blijft spreker en coach Jan Pool hoop houden voor de kerk. In zijn nieuwe boek 'De kerk: Gods meesterwerk' bespreekt hij twaalf tijdloze kernwaarden die essentieel zijn voor een gezonde kerk. De belangrijkste: Gods tegenwoordigheid.

Jan Pool's liefde voor de lokale kerk is langzaam ontstaan nadat hij op zijn vijftigste tot bekering kwam. Toch had ook Jan meerdere malen het helemaal gehad met de kerk. "Dat zijn soms momenten, maar er is ook een periode van vier jaar geweest na mijn burn-out dat ik de passie voor de kerk kwijt was. Ik was teleurgesteld in de kerk, mezelf en de leiders. De kerk is mensenwerk en de mensen zijn onvolmaakt."

Door de eeuwen heen zijn de vormen van kerkzijn behoorlijk veranderd. In de tijd van Handelingen kwamen christenen bijeen in de huizen en in de tempel. "Afgelopen 25 tot 30 jaar zijn er veel meer soorten van kerken gekomen. Het huidige kerkmodel is niet altijd passend. Ik wil in mijn boek niet een model aanreiken, die zijn gebonden aan de tijd, persoonlijke voorkeur en cultuur. Ik geloof dat er veel ruimte is voor verschillende vormen. (...) De verpakking moet je steeds veranderen, maar je boodschap moet authentiek blijven. In mijn ogen omvat een kerk de twaalf kernwaarden. Zo hoort er altijd leiderschap te zijn. In het Nieuwe Testament kom ik geen groep tegen waar geen leiderschap is. Eerst was dat Paulus, maar op een bepaald moment stelde hij oudsten aan."

Een preek zonder God

De belangrijkste kernwaarde van een gezonde kerk is volgens Jan Pool de tegenwoordigheid van God. "De plek moet een kerk zijn waar God wil wonen, waar Hij aanwezig wil zijn. Als dit ontbreekt, kun je als vereniging doorgaan omdat je het gezellig vindt om elkaar te ontmoeten. Als God er is, zie ik zichtbare vruchten ontstaan in mensenlevens. Ik ben wel eens bij samenkomsten dat ik denk: ik ervaar niet heel veel van God. Dat is een heel subtiel gevoel. Als je onverwacht bij vrienden langskomt en er is net een flinke ruzie geweest, dan kun je dat voelen, ook al was je niet bij de ruzie. Zo geloof ik ook dat je kunt ervaren en voelen dat God op een plek is. (...) We kunnen de beste liedjes kiezen en zingen. En we kunnen een geweldige preek houden, zonder dat God erbij is."

Slaaf van Christus

Een andere kernwaarde die Jan Pool benoemt in zijn boek is dat het om Jezus moet draaien. "Het is een open deur, maar ik kom ook kerken tegen waar dit toch niet vanzelfsprekend is. Veel liederen gaan bijvoorbeeld over onszelf. Daar is niks mis mee, als er een paar over ons gaan, maar Jezus moet wel centraal staan. Paulus zegt dat we slaven van Jezus moeten worden. Dat betekent dat een ander jouw eigenaar is. Bijna elke brief die Paulus opent, introduceert hij zichzelf als een slaaf van Christus. Ons leven zou gecentreerd moeten zijn rondom jezus. Ik wil graag slaaf van Jezus zijn, maar tegelijkertijd ben ik ook Zijn vriend en een kind van God."

Het hele gesprek met Jan Pool kun je hier terugluisteren. Zijn boek 'De kerk: Gods meesterwerk' kun je bestellen op Kameel.nl. Door te bestellen via deze link, steun je het werk van Groot Nieuws Radio.

Beeld: Unsplash

 

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.