Groot Nieuws Radio
Luister nuWord nu vriend

Artikelen / Geloofsverdieping

‘Focus je op Gods plan met de wereld in plaats van je eigen leven’

25 juni 2019

Als christenen hoeven we niet bang te zijn dat we Gods plan met ons leven mislopen, zegt theoloog Kees van der Knijff. “Ik geloof wel dat God een plan met ons leven heeft, maar het risico is dat we te veel op onszelf gericht raken.”

Maandag promoveerde hij aan de Protestantse Theologische Universiteit op dit onderwerp. “De twee meest basale aannames die we als christenen doen: “Allereerst de gedachte dat God een plan heeft met ieder leven van gelovigen. Ten tweede dat Hij rond belangrijke keuzes daar iets van laat merken.”

Wereld

Hij gelooft wel dat God een plan heeft met het leven van mensen. “Maar ik zou daar een paar kanttekeningen bij willen plaatsen. Als je steeds spreekt over Gods plan met mijn leven, dan heeft dat het risico om op jezelf gericht te worden.”

Daarom doet hij in zijn onderzoek de suggestie om meer te praten over Gods plan met de wereld, en hoe wij mensen daar een instrument in kunnen zijn. Oftewel: hoe kunnen wij ons leven dienstbaar maken aan Gods plan met deze wereld?’

Taak

In de Bijbel en latere geschiedenis zijn genoeg mensen te noemen die een bijzondere taak van God kregen. “Dat heb ik ook nergens uitgesloten. Maar ik ben er huiverig voor dat dit soort bijzondere verhalen een soort van uitgangspunt zijn geworden voor iedereen. We moeten ons niet te veel spiegelen aan die mooie verhalen.”

Veel christenen roepen de hulp van God in bij grote beslissingen. “Volgens mij kan je theologisch God niet verplichten om altijd iets speciaals te doen op zo’n moment. Hij heeft ons veel gaven gegeven die we mogen gebruiken in de beslissingen die we nemen.”

Stress

Het plan van God met het leven en de wereld is opgeschreven als een troostvolle gedachte, zegt hij. “Maar mensen krijgen er eerder stress van dan troost. Dan doe je denk ik aan Gods genade tekort.”

Zelf is hij anders gaan bidden. “Ik vraag God nu om wijsheid. Vervolgens vereist het de durf om de beslissing te nemen en dit terug te leggen in Gods genade: Heer, ik heb deze beslissing genomen, ik weet niet zeker of dit de goede weg is, maar wilt U het gebruiken?"

Beluister het gesprek terug:

Beeld: Unsplash

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.