Groot Nieuws Radio
Luister nuWord nu vriend

Artikelen / Geloofsverdieping

Ruben de Jong over de kracht van gebed: "Soms moet je gewoon even volhouden"

19 januari 2021

Het is deze week de Week van Gebed, en daar is op Groot Nieuws Radio in verschillende programma's aandacht voor. Bidden, praten met God, dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe vul je die tijd goed in? In Brandstof was maandag Ruben de Jong te gast. Hij schreef het boek "BUIGEN: de kracht van gebed." Daarin beschrijft hij onder andere hoe hij bad dat zijn bovenbuurman, een Feyenoord-hooligan, niet meer zou slapen tot hij Jezus zou leren kennen. Niet lang daarna stond hij bij Ruben op de stoep en kwam tot geloof.

'Buigen' staat met hoofdletters op de kaft, en dat is niet voor niets. "Rond dezelfde tijd als het wonder van mijn bovenbuurman, miste ik een traptrede en stapte mis. Het gevolg: Een gescheurde bovenbeenspier. In de eerste periode mocht ik absoluut niet buigen, en later juist weer heel veel. Dat buigen kreeg dus letterlijk én figuurlijk betekenis in mijn leven. De kracht van gebed veranderde levens compleet in mijn omgeving. In die tijd begon het me ook op te vallen hoe vaak het woord buigen genoemd wordt in de Bijbel. Het is eigenlijk letterlijk op je plaat gaan voor God."

"Gebed is een mysterie. Aan de ene kant is het werk volbracht: Jezus is gestorven en opgestaan. Tegelijkertijd wordt geloof nog steeds beloond, ondanks het feit dat we al gered zijn." En meteen ook een spanningsveld: Betekent dit dat je het niet goed genoeg doet als je geloof niet wordt beloond? "Ik denk niet dat je er op die manier naar moet kijken. De bijbel kent veel verhalen van mensen die langere tijd bidden, zoals Daniël. Soms moet je gewoon even volhouden. God is mijn Vader. Ik wil me niet beroepen op mijn eigen kracht, maar de kracht van de opstanding van Jezus. En tuurlijk heb je dan ook het verdriet van niet verhoorde gebeden, zoals mijn beste vriend die niet meer leeft. Wat hebben we veel voor hem gebeden. Mijn geloof moet mijn leidraad zijn, niet mijn emoties. Tegelijkertijd zie ik dat veel mensen het spannend vinden: Wat als het gebed wél verhoord wordt? Dan komt het dichtbij: Je kunt niet meer terug."

Luister hier het hele gesprek met Ruben de Jong terug:

Afbeelding: Unsplash.com

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.