Groot Nieuws Radio
Luister nuWord nu vriend

Artikelen / Geloofsverdieping

TeenStreet Summercamp geeft tieners een nieuwe liefde voor Gods Woord

5 augustus 2022

Honderden tieners uit heel Europa ontmoeten elkaar deze week in Den Bosch. Operatie Mobilisatie organiseert daar het TeenStreet Summercamp. De tieners komen samen om te groeien in hun relatie met Jezus. Dat doen ze in een week vol spellen, trainingen, onderwijs en aanbidding. In De Nieuwe Morgen blikt Lukas terug op het kamp met projectcoördinator Lisa van den Berg.

Een nieuwe liefde voor Gods Woord

Het thema van dit jaar was Unfold, gebaseerd op een tekst uit Psalm 119:130. Daar staat dat het ontvouwen van Gods woord licht geeft. In diensten, seminars en workshops stonden de deelnemers stil bij dit thema.

Volgens Lisa nemen de tieners veel mee naar huis: "Het Woord van God is levend en krachtig, zoals in het Nieuwe Testament staat. Het is dus ook super krachtig om met elkaar de Bijbel te lezen. Elke dag deden deelnemers een Bijbelstudie in kleine groepje. Ze verdiepten zich in wat er nu eigenlijk staat en hoe God daardoor tot hen wil spreken. We willen dat de tieners een nieuwe liefde krijgen om de Bijbel te lezen, ondanks dat het voor velen ook echt ingewikkeld is.

God spreekt nog steeds

Als je Lisa vraagt wat het hoogtepunt was, kan ze dat niet beperken tot één moment.  Keer op keer werd ze geraakt door hoe God tot de tieners spreekt: "Het is God Zelf die de tieners naar Zich toeroept. Bijvoorbeeld bij het gebedsteam - als we voor de tieners mogen bidden - of gewoon in de wandelgangen. Je hoort dat God ook vandaag de dag nog tot de tieners spreekt en met hen beweegt. Dat blijft heel bijzonder!"

Meer betrokkenheid bij de lokale kerk

TeenStreet wil graag dat jongeren meer betrokken raken bij hun lokale kerk. Dat is ook een van de doelen tijdens het kamp. Zo moedigt de organisatie jeugdleiders aan om mee te komen op kamp. Zo krijgen ze een band met de tieners, waar ze de rest van het jaar op verder kunnen bouwen,

Ook betrekken ze kerken actief bij wat er gebeurt op het kamp. Naderhand krijgen kerken van de deelnemende tieners een mail met een soort verslag van het kamp. In die mail staan ook tips hoe de kerk kan omgaan met tieners die een keuze voor Jezus maakten of misschien juist nog wel twijfels hebben. TeenStreet wil beschikbaar zijn voor de kerk om hierin samen op te trekken: "We gaan naar de kerken toe voor jeugdavonden en trainingen over hoe je anno 2022 met tieners oploopt."

Het SummerCamp is een plek waar tieners met verschillende nationaliteiten en uit verschillende kerken elkaar ontmoeten. Hoe de jongeren deze verschillen met elkaar overbruggen, hoor je in de rest van het gesprek:

Beeld: Unsplash

 

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.