
Hoe donkere dagen Eline’s nieuwe muziek vormden: "Ik werd gedwongen om naar binnen te kijken"
3 december 2025Eline kennen we van grote worshipnummers als Jezus, Overwinnaar, maar met haar nieuwe album Zielsgeluk laat ze een heel andere kant zien. De muziek is rauwer, persoonlijker en eerlijker. In Brandstof vertelt ze hoe schrijven haar uitlaatklep werd, waarom gevoelens zo’n grote rol spelen en hoe 'het leven' haar dwong om naar binnen te kijken. Het resultaat is een album dat niet alleen klinkt alsof het doorleefd is, het ís het ook.
Een album met een verhaal
De nieuwe liedjes van Eline klinken persoonlijk en kwetsbaar. Je hoort dat er een reis achter zit. Ze vertelt dat ze het fijn vindt om erover te praten. Maar vooral om erover te schrijven. “Voor mezelf is dat heel waardevol. Helemaal geweldig als ik het kan uitbrengen en het voor andere mensen ook herkenbaar is.”
Schrijven is zelfs belangrijker geworden dan zingen. “De afgelopen jaren is die verschuiving gekomen. Terwijl zingen echt belangrijk voor me is: als ik een poos niet kan zingen of minder zing, word ik helemaal onrustig. Maar schrijven is echt mijn uitlaatklep."
Van Jezus Overwinnaar naar nu
Veel mensen kennen Eline van het lied Jezus Overwinnaar. Een lied dat ze schreef tijdens een andere tijd in haar leven. “Toen ik dat schreef was ik 27. Ik ben nu 35. Ik was gewoon een stukje jonger en ik denk niet dat de 27-jarige versie van mijzelf had gedacht dat ik ooit dit soort muziek zou gaan schrijven.”
Hoewel ze al aardig wat ervaring heeft met muziek maken, blijft het spannend om iets nieuws uit te brengen. “Ik ben altijd heel gespannen en zenuwachtig. Ik vind de mening van mensen nog steeds heel belangrijk. Misschien soms te belangrijk. Het zal niet aan alle verwachtingen voldoen en dat maakt het spannend. Ik wil het liefst altijd iedereen erbij en tevreden houden.”
Waarom deze nieuwe richting?
Eline maakte lang vooral worshipmuziek. Muziek die veel mensen kennen en meezingen. “Dat schrijf ik nu nog steeeds, dus het is niet helemaal weg. Alleen om zelf uit te brengen heb ik nu die afslag genomen naar meer levensliedjes. Daar voel ik me superfijn bij. Het voelt alsof ik heel dicht bij mezelf kan blijven.”
Het begon al op haar vorige album. “Nummers als 'Je mag ook verliezen' en 'In de verte huilt een kind' waren de eerste keren dat ik dat pad insloeg. Het schrijven op die manier paste me als een jas. Ik werd daar heel blij van en wilde er meer van schrijven. Ik ontdekte hoe fijn het is om echt vanuit je hart te schrijven.”
Hoe Zielsgeluk ontstond
Het album gaat over hoe het met je gaat op zielsniveau. Dat thema kwam voort uit het leven zelf. “Mijn scheiding heeft de boel heel erg stilgezet en als je stilgezet wordt, word je soms gedwongen om echt naar binnen te kijken.”
Die beweging naar binnen begon zelfs eerder. “Ik weet dat ik op een gegeven moment therapie ging volgen, omdat ik steeds kaakkrampen had en dat had veel effect op mijn stem. Ik dacht: vervelend, die spier gaat steeds in de kramp en straalt uit naar mijn keel. Tot ik langzaam maar zeker dacht dat het iets mentaals kon zijn, iets wat meer naar binnen ligt.”
Leren voelen wat je voelt
Voor Eline werd het steeds belangrijker om niet meer weg te gaan van moeilijke emoties. “Ik kwam erachter dat ik onbewust heel erg bezig was om daar telkens bij weg te gaan als dingen ingewikkeld voelden. Niet bewust met de gedachte: dit wil ik niet voelen. Maar ik wilde er niet bij stilstaan.”
Dat veranderde toen ze ontdekte wat voelen eigenlijk doet. “Gewoon voelen wat er op dat moment te voelen valt. Vooral de ingewikkeldere emoties zoals boosheid of verdriet. Als je dat even aankijkt, teistert het je veel minder lang.” Ze merkt nu dat haar leven daardoor lichter is. Mooie momenten komen harder binnen.
Waarom blijven bij pijn helpt
In haar liedjes zingt Eline eerlijk over donkere dagen. Die kent ze zelf ook. “Eén keer in de zoveel tijd heb ik een dag of paar dagen dat ik me somber voel en dat de wat donkerdere gedachtes meer overheersen.”
Vroeger zou ze dat gevoel meteen willen wegduwen. “Ik zou dan proberen te zorgen dat ik niet meer voelde: door te scrollen, te shoppen, telkens afleiding te zoeken. Terwijl je eigenlijk mag zeggen: ik heb een slechte dag. Dan is deze dag maar even slecht. Dan huil ik maar een keer meer.” Door erbij te blijven, wordt het sneller weer licht.
Het gevaar van verdoven
Eline zingt ook over verdoven. Dat klinkt groot, zegt ze, maar het zit in kleine dingen. “Verdoofd klinkt natuurlijk heftig. Alsof je dat doet met alcohol of drugs. Dat is niet mijn plek. Maar je kunt het verdoven op allerlei manieren die heel onbewust en onschuldig lijken.”
Als je erbij weggaat, blijft het borrelen van binnen. Maar als je er even bij blijft, bijvoorbeeld op die slechte dag, merk ik dat je sneller weer adem kunt halen. Het wordt sneller weer lichter."
Meer horen over de nieuwe liedjes van Eline? Luister dan het hele gesprek terug in de Brandstof podcast! Dat kan via De Groot Nieuws Radio app, Spotify, of Apple Podcasts!










