Groot Nieuws Radio
Luister nuWord nu vriend

Artikelen / Geloofsverdieping

Chris Snoep wil gevangenen echte vrijheid geven: "Ze roepen naar God om hulp"

9 januari 2023

We hebben het allemaal wel eens nodig om te horen dat God nog steeds in mensenlevens werkt. Dat blijkt uit het verhaal van Chris Snoep, oprichter van Freedom for Free. Chris maakte een radicale verandering mee: van werken om mensen achter de tralies te krijgen, naar hen vertellen over de vrijheid in Jezus. Met zijn stichting zoekt hij gevangenen wereldwijd op om te delen over een vrijheid die veel verder gaat dan vrijkomen uit de gevangenis. In Brandstof neemt hij je mee in de bijzondere avonturen die hij daarbij meemaakt.

Het is niet de eerste keer dat Chris te gast is in Brandstof. Een tijdje terug schoof hij ook aan bij Eunice om te vertellen over het werk van Freedom for Free. Hij vertelde toen over een Kerstactie op Curaçao. Het doel: alle 500 gevangenen op het eiland een kerststol geven. Tegelijk wilden ze al voorbereidingen treffen voor een nieuw boek dat ze aan alle gevangenen op de Antillen wilden geven.

Bijzondere uitkomst

Na die uitzending gebeurde er iets bijzonders: "Binnen 72 uur stond het volledige bedrag dat we via Groot Nieuws Radio vroegen op onze rekening. We konden direct schakelen, waardoor het boek binnen no-time wordt afgemaakt en we alle gevangenen een kerststol mochten geven."

"We hebben God geloofd en geprezen. Het was voor mij een groot wonder.", vertelt Chris.

Band opbouwen

Dit jaar bracht Chris de Kerstdagen dan ook door op Bonaire. Met kerststollen en de boodschap van het evangelie, bezocht hij daar de gevangenen. Hij heeft daar soms twintig minuten en soms anderhalf uur de tijd om met gevangenen door te brengen. Die tijd besteedt hij om het Evangelie te delen: "Eerst gaan we met elkaar zingen, dan bidden we het Onze Vader, daarna gaan we 'oldschool' prediken."

Medewerkers van de Freedom for Free gaan meerdere keren per jaar naar dezelfde plek. Dat doen ze om een band op te bouwen met de gevangenen: "De jongens zitten er daardoor vol openheid en overgave bij, omdat ze zich kunnen toevertrouwen aan de boodschap."

Bidden in de gevangenis

Tijdens het gebed zag Chris iets bijzonders gebeuren bij de gevangenen: "Dit zijn hele grote jongens in de onderwereld. Moet je kijken hoe ze bidden: vol overgave, minutenlang, hardop hun zonden belijden. Roepend naar God om hulp en om een verandering voor hun toekomst."

Door de jaren heen, ziet Chris dat God die gebeden ook verhoort: "De atmosfeer verandert. Sommige jongens leren bidden. Als ik na een paar maanden terugga, zie ik opeens een jongen staan die het Evangelie is gaan geloven. Daar vindt echte verandering plaats."

Luister hier het hele gesprek terug:

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.